Nieuwe Golf is groter, sneller en stiller

De Volkswagen Golf heeft een indrukwekkende staat van dienst. De nuchtere Duitser oogst in opvallend brede kring waardering en heeft al twintig jaar een leidende positie in zijn klasse. De kersverse vijfde generatie zal zonder enige twijfel in staat zijn om het succes te continueren. De Golf is meer dan een auto. De Golf is uitgegroeid tot een instituut.

Arno Witvliet
28 November 2003 09:53Gewijzigd op 14 November 2020 00:45
De nieuwe Golf is ronder en oogt wat minder stoer dan zijn voorganger. Hij is in alle richtingen gegroeid en beschikt over beter ontwikkelde spierballen. Foto’s RD, Anton Dommerholt
De nieuwe Golf is ronder en oogt wat minder stoer dan zijn voorganger. Hij is in alle richtingen gegroeid en beschikt over beter ontwikkelde spierballen. Foto’s RD, Anton Dommerholt

De Volkswagen Golf heeft een reputatie die grote opponenten als de Opel Astra en de Peugeot 307 nimmer zullen krijgen. Die reputatie heeft niets te maken met sportiviteit, dynamiek, kwaliteit of originaliteit. De Volkswagen Golf dankt zijn populariteit aan het simpele feit dat de auto altijd en overal oké is. De favoriete eerste leasebak van debuterende carrièrejagers is een zwarte Golf TDI. De beter gesitueerde yup heeft op z’n minst een Golf GTI overwogen. Voor gezinnen met kinderen is er een Golf Variant, die tijdens de theevisite op zaterdagmiddag gebroederlijk naast de metallic zilveren Golf van opa geparkeerd staat. De Golf is er voor alle rangen en standen en alle leeftijden. De Golf staat voor degelijkheid zonder frivoliteit. Voor kwaliteit en functionaliteit. Toen en nog altijd.

De nieuwe Golf is compleet vernieuwd, maar, net als zijn voorgangers dat ooit waren ten opzichte van de generatie die zij aflosten, onmiskenbaar herkenbaar als een Golf. De auto is ronder en oogt wat minder stoer dan zijn voorganger. Het koetswerk vraagt om enige gewenning, om spoedig daarna een vertrouwd beeld op je netvlies te vormen.

Snelle twintigers

In afwachting van de vele varianten die zonder twijfel de komende jaren hun opwachting zullen maken, is de Golf er in eerste instantie slechts met een driedeurs- en een vijfdeurscarrosserie, die gecombineerd kunnen worden met vijf verschillende motoren. Drie benzinemotoren en twee diesels, waarvan de sterkste niet eerder in de Golf dienstdeed. Deze 2,0 liter direct ingespoten turbodiesel zal zonder twijfel een hit worden onder accountmanagers, consultants en andere snelle twintigers. Uit vier cilinders en zestien kleppen perst de krachtbron een maximumvermogen van 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Dat de Golf daarmee meer dan vlot uit de startblokken komt, behoeft geen betoog. In 9,3 seconden speert de Volkswagen vanuit stilstand naar 100 km/u, en de topsnelheid van 203 km/u kwam in de stoutste dromen van de eerste bezitters van een Golfje Diesel niet eens voor.

Behalve snel is de Golf 2.0 TDI aangenaam stil. En dat is opvallend omdat de oudere 1,9 liter TDI-motoren, waarmee ook de nieuwe Golf nog uitgerust kan worden, zich op dit onderdeel niet bepaald positief onderscheidden. Zijn spaarzaamheid heeft de nieuweling echter wel gemeen met de oudere generatie. Een gemiddelde consumptie van 1 op 16,8 is prima.

De Golf Sportline is ten opzichte van de overige uitvoeringen voorzien van een sportonderstel. En dat merk je. De herinnering aan het comfortabele maar gezapige onderstel van de Golf IV wordt door de Golf V Sportline subiet gewist. Naar verluidt is de standaard Golf V ten opzichte van zijn voorganger nog steeds comfortabel, maar vooral aanzienlijk communicatiever. De Golf Sportline beantwoordt meer dan ooit aan de wens van de sportieve rijder. De Volkswagen is stevig geveerd, waarbij de conditie van het wegdek klip en klaar aan de bestuurder wordt doorgeseind. Oneffenheden worden voelbaar doorgegeven, zodat velen het sportonderstel als te hard zullen ervaren. Gelukkig is er daarom keuze.

Korte slagen

Voordeel van de sportconfiguratie is dat de Golf met een stevig tempo door bochten geloodst kan worden. De carrosserie helt daarbij niet of nauwelijks over. Voor het mooi zou de Golf zich in de curve nog wat venijniger aan het asfalt mogen kleven en iets scherper mogen sturen. De besturing is ten opzichte van de vorige generatie sowieso aanmerkelijk verbeterd en voorziet nu in een prettige dosis gevoel. Voor de handgeschakelde zesversnellingsbak niets dan lof. De bak schakelt met lekker korte slagen en voelt degelijk en duurzaam aan.

De Golf is in alle richtingen gegroeid, en dat merk je vooral vanbinnen. Voorin is er volop ruimte voor hoofd en ledematen, en dankzij de uitstekend gevormde en verstelbare stoelen kun je een fijne zitpositie instellen. Achterin is de Golf zelfs royaal gegroeid. Vooral de extra hoeveelheid beenruimte valt op. En ook de hoofdruimte is toegenomen. Het interieur is weinig verrassend vormgegeven, maar vormt een prima werkplek. Het geheel ziet er overzichtelijk uit en is naar goede Volkswagen-traditie opgetrokken uit hoogwaardige materialen, die met precisie op elkaar aansluiten.

De nieuwe Golf is leverbaar vanaf 18.275 euro. Daarmee is de Golf geen koopje, maar gezien de veelomvattende standaarduitrusting is de prijsstelling alleszins billijk. Belangrijker is echter dat de Golf V zijn achterstand overtuigend heeft ingelopen. De auto rijdt veel beter en is bovendien aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger. Gelet op de populariteit van de Golf in het algemeen en de kwaliteiten van de Golf V in het bijzonder zal de auto zonder twijfel weer een onbetwiste koppositie innemen. Zoals alleen de Golf dat kan.

Techniek

Cilinderinhoud: 1968 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,3 seconden; topsnelheid: 203 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4204 mm; breedte: 1759 mm; hoogte: 1485 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1291 kilogram; inhoud bagageruimte: 350 liter; brandstoftank: 55 liter; Volkswagen Golf 2.0 TDI Sportline vijfdeurs: 30.575 euro.

Waardering

Plus: weggedrag, binnenruimte, afwerking, prestaties

Min: meerprijs opties

Alternatieven

Alfa Romeo 147 vijfdeurs 1.9 JTD 16V Distinctive: 28.090 euro.

Het Italiaanse origineel. Is de duurste van de kwartet, maar ook de meest exclusieve. Heerlijke auto om mee te rijden en sturen. Helaas niet echt ruim.

Renault Mégane vijfdeurs 1.9 dCi Dynamique Luxe: 27.095 euro.

De Renault Mégane verraste vriend en vijand door zijn opvallend gestileerde koetswerk. Is inmiddels een geaccepteerde verschijning. Prachtige afwerking en uitstekende stoelen kenmerken deze Fransoos, die wel over de minst ontwikkelde spierballen beschikt.

Seat Leon TDi 150 pk Topsport: 28.300 euro.

De Spanjaard is al wat langer op de markt. Is kleiner dan de Golf en gaat met zijn enorme krachtbron onder de kap als een speer. De variant met vierwielaandrijving is de moeite van het overwegen waard. Die biedt meer tractie en veiligheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer