Kerk & religie

„Joël was profeet van oordeel en genade”

LAGE VUURSCHE. Op de dag van de Heere zal Hij opkomen voor Zijn Naam en Zijn schepping. Dat zei ds. B. Reinders zaterdag.

Van een medewerker
11 November 2013 15:37Gewijzigd op 15 November 2020 06:56
Foto HHJO
Foto HHJO

De christelijke gereformeerde predikant uit Harderwijk sprak zaterdagmorgen tijdens de driedaagse Bijbelstudieconferentie 23+. De conferentie was georganiseerd door de Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJO) en het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ).

Ds. Reinders legde aan de hand van Joël 2 uit wat profetie is. „Profetie wordt vaak opgevat als een voorzegging van wat in de toekomst gaat gebeuren. Dat is niet het kenmerk van een profetie. Een profeet kijkt juist heel goed naar wat er in zijn eigen tijd gebeurt, en legt daar de wet van de Heere naast. Een profeet kijkt dus niet zozeer verder, maar dieper. En vanuit die diepte zie je dat een heel perspectief opengaat.”

De predikant legde uit dat het in Joël 2 draait om de dag des Heeren. „Het is de dag waarvan de Heere heeft gezegd: Ik zal rechtspreken. Hij komt op voor Zijn Naam, voor Zijn schepping. In het Nieuwe Testament is dat niet minder: daarin zien we dat de dag des Heeren de dag van Christus is.”

Joël 2 beschrijft hoe de profeet in een visioen een leger sprinkhanen ziet. „De Heere is de aanvoerder van het leger. De Heere keert zich tegen de goddelozen. Dat maakt duidelijk dat hier sprake is van een allesbeslissend moment: Joëls visioen krijgt apocalyptische trekken.”

Dat de dag des Heeren „nabij” is, is niet bedoeld als tijdsaanduiding, zei ds. Reinders. „Het woordje „nabij” is als een bazuinstoot: word wakker! Ben je bereid als de dag des Heeren komt? Waar zijn je zonden gebleven? Ben je die kwijt, of liggen ze nog op je rug?”

Er is nu nog de mogelijkheid van bekering, zei ds. Reinders: „Het leger kan nog worden afgewend. De bruidegom gaat uit zijn binnenkamer, en de bruid uit haar slaapkamer, zegt vers 16. Dat betekent: al ben je nu misschien in een roze wolk samen, dit gaat voor. Bekering gaat voor verkering, om zo te zeggen. Wat is het gevolg van de bekering? De Heere zal ijveren over Zijn volk, zegt vers 18. Wie zich bekeert, zal iets bijzonders te zien krijgen.”

Leeft in de kerk echt het besef dat de dag van de Heere komt, zo vroeg ds. Reinders. „Maranatha, kom, Heere Jezus! Dat is in de loop van de tijd weggezakt. Vaak wordt gedacht: uiteindelijk komt het met iedereen wel goed. Maar zou je willen dat alle onrecht op deze wereld nooit wordt rechtgezet?”

Belangrijk is ook de vraag: hoe sta je er zelf in, zei ds. Reinders. „Misschien ligt het wel als een klem op je leven. Want de Heere eist bekering, en Hij heeft er ook recht op. Stel dat de Heere niet gezegd had: Bekeer je. Als Hij tot Adam en Eva gezegd had, nadat zij gezondigd hadden: Dat komt er nu van, maak er maar wat van? In de oproep tot bekering legt God het volle gewicht van Zijn zondaarsliefde.”

Echte bekering is voor honderd procent het werk van Gods Geest, zei ds. Reinders. „Maar de Heere wil ons ook bekeren. Voor wie is Jezus onder het oordeel doorgegaan? Daar kun je een heel dogmatisch antwoord op geven. Maar ik zeg heel eenvoudig: „De Heere betoont Zijn welbehagen, aan hen die nederig naar Hem vragen.””

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer