Reizigersorganisatie: Aangepaste dienstregeling NS overbodig
AMSTERDAM. De aangepaste dienstregeling die de NS zondag aankondigde was overbodig. Dat zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV.
„Paniekvoetbal” en „doemautisme”, zo noemt Spithorst de mededeling van de Nationale Spoorwegen dat vanwege de verwachte zuidwesterstorm maandag een aangepaste dienstregeling noodzakelijk was. „De storm barstte rond 10.00 uur los, maar de NS liet de hele dag de helft minder treinen rijden. Daardoor moesten reizigers volstrekt onnodig tijdens de ochtendspits langer wachten en vaker overstappen.”
De dienstregeling aanpassen vanwege de weersomstandigheden vindt Spithorst sowiezo geen goed idee. „Laat alle treinen gewoon rijden zolang de veiligheid het toelaat. Door met de helft minder treinen te gaan rijden, voorkom je niet dat er een boom op spoor valt. Als dat daadwerkelijk gebeurd, rijdt er helemaal niets meer. Daar hebben we dan wel begrip voor, maar zolang de treinen gewoon kunnen rijden, laat ze gewoon rijden.”
Reizigersvereniging Rover kan wel „een klein beetje begrip” opbrengen voor de aangepaste dienstregeling. Woordvoerder Chris Vonk snapt dat de NS in verband met het extreme weer vooraf maatregelen neemt. Hij vindt wel dat de Spoorwegen de treinen die wel rijden extra lang moet maken om iedereen mee te kunnen nemen. „Je halveert de capaciteit door één keer per half uur te rijden in plaats van één keer per kwartier. Dan moet je wel zorgen dat de treinen die wel rijden twee keer zo veel capaciteit hebben zodat de mensen wel allemaal mee kunnen.”
Rover is blij met de strengere eisen die staatssecretaris Mansveld anderhalve week geleden stelde aan de aangepaste dienstregeling. Voor de komende winter moet dat minder vaak en minder lang gebeuren, zo sprak Mansveld 17 oktober met de NS af. Vonk: „Zo moet het bijvoorbeeld harder vriezen voordat de NS die aangepaste dienstregeling mag inzetten. Het mag niet zo zijn dat bij een paar verwachte sneeuwvlokjes de helft minder treinen rijden. En mocht de maatregel toch nodig zijn, moet die zo snel mogelijk weer stoppen. Niet dat de dienstregeling nog steeds aangepast is, als het zonnetje al weer een paar dagen schijnt.”
Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV zou liever zien dat de NS de personeelsroosters aanpast om de dienstregeling minder incidentgevoelig te maken. „Die roosters zijn nu zo ingewikkeld. Als een machinist tussen Groningen en Amersfoort ergens opgehouden wordt, kan de trein naar Amsterdam niet vertrekken om dat diezelfde machinist het treinstel moet besturen. Het zou veel beter zijn om een machinist een hele dag hetzelfde traject te laten rijden. Als hij daar uitvalt, heeft dat geen gevolgen voor andere trajecten.”
Woordvoerder Stan Hoen van de NS had maandag wel andere dingen aan zijn hoofd dan in discussie te gaan met Spithorst over een aangepaste dienstregeling. „We zijn volop bezig om het treinverkeer weer op gang te brengen. De Maatschappij Voor Beter OV moet haar ideeën eerst maar eens met ons komen bespreken.”
Volgens Hoen heeft de aangepaste dienstregeling maandag zeker geholpen. „Het schept ruimte om dingen op te lossen. Natuurlijk wordt het drukker in de treinen die wel rijden. Maar het belang van mensen die op deze manier kunnen blijven reizen, is groter dan het belang van degenen die samengepakt in een treinwagon staan.”
Langere treinen zoals Vonk van reizigersvereniging Rover wenst, zijn maandag „waar mogelijk” ingezet, verzekert Hoen. „Maar een trein kan niet langer zijn dan het kortste perron waar hij stoppen moet.”