Vraag naar poppen stuwt omzet Mattel
EL SEGUNDO (ANP). Mattel, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, heeft de wereldwijde omzet in het derde kwartaal met 6 procent opgevoerd tot 2,2 miljard dollar (1,6 miljard euro). Onder de streep bleef een winst van 423 miljoen dollar over, circa een vijfde meer dan een jaar eerder. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf woensdag bekend.
Mattel profiteerde vooral van een sterke vraag naar meisjesspeelgoed. Het poppenmerk American Girl realiseerde een omzetgroei van 20 procent en bij Barbie, het grootste merk van het speelgoedconcern, gingen de verkopen met 3 procent omhoog. De omzet van Fisher-Price bleef stabiel, terwijl die van Hot Wheels met 2 procent daalde.
Topman Bryan Stockton zei in een toelichting dat Mattel in alle regio’s is gegroeid. De sterkste toename kwam evenwel uit het buitenland. In Noord-Amerika, de grootste markt voor Mattel, bleef de omzetgroei met 3 procent relatief beperkt.
De Europese omzet steeg met 13 procent, vooral dankzij een sterk groei in Rusland en andere opkomende markten in Oost-Europa. Maar ook in kernlanden als Duitsland en Frankrijk namen de verkopen toe. De inkomsten in Latijns-Amerika en Azië stegen in de lokale valuta’s ook met dubbele cijfers, maar door de sterke waardedalingen van de betreffende munten, bleef daar in dollars veel minder van over.