Toyota RAV4: sterke telg uit oud geslacht
Toyota is al meer dan een halve eeuw actief op de markt voor vierwielaangedreven terreinwagens. De Land Cruiser is in de tijd niet alleen uitgegroeid tot een begrip, maar kreeg ook versterking in de eigen gelederen. Want de terreinwagen van weleer is van gemotoriseerd werkpaard uitgegroeid tot een goodlooking en vooral multifunctioneel inzetbaar voertuig. De RAV4 is daarvan het blikgeworden bewijs.
Een terreinwagen wordt vandaag de dag slechts zelden aangeschaft vanwege zijn vermeende terreinwagencapaciteiten. Een beetje kenner weet immers dat de echte onverschrokken 4x4 gekenmerkt wordt door een onderstel met starre achteras en bladveren. Sterk, stabiel en doelmatig. Wie echter de onderstelspecificaties van het uitgebreide aanbod van de zogeheten sports utility vehicles bestudeert, kan niet anders concluderen dan dat het overgrote deel daarvan zelden of nooit buiten de gebaande wegen uitgelaten zal worden.
Vierwielaandrijving en een hoge koets maken van een auto nog geen terreinwagen. Dat is ook niet nodig, want de consument van vandaag heeft liever een ’lookalike’ die prettig in de omgang is dan het nukkige origineel. Veel autofabrikanten hebben dat goed in de gaten en komen de een na de ander met een nieuwe variant op een inmiddels bekend thema op de markt. Het succes daarvan ligt in de slimme combinatie van vertrouwd comfort, veelzijdige gebruiksmogelijkheden en een stoere vormgeving. De Toyota RAV4 2.0 D4-D is daar een goed voorbeeld van.
Dieselmotor
Een beetje terreinwagen is leverbaar met een dieselmotor onder de kap. Die mag ook best een beetje lawaai maken. Dankzij het hoge koetswerk is de hoeveelheid windgeruis doorgaans bovengemiddeld en dragen de dikke banden een flinke steen bij aan de totale geluidsproductie. Een actief ronkende en liefst krachtige dieselmotor past wel bij dat karakter. Daarom is Toyota’s 2,0 liter metende viercilinder direct ingespoten commonrail turbodieselmotor ook een aantrekkelijker partij voor de RAV4 dan de eveneens leverbare 1,8 en 2,0 liter viercilinder zestienkleppers die euroloodvrij believen. Niet zozeer omdat het zo’n kabaalmachine is. De diesel is zelfs behoorlijk stil. Evenmin omdat het benzinegestookte duo in de categorie stakkers valt. Het is gewoon omdat de RAV4 D4-D de meest uitgebalanceerde indruk maakt.
De krachtbron is goed voor een maximumvermogen van 85 kW/116 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 250 Nm tussen 1800 en 3000 tpm. Aldus gemotoriseerd sprint de RAV4 in 12,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt de auto desgewenst door naar een topsnelheid van 170 km/h. Geen wereldschokkende cijfers, maar goed genoeg om de RAV4 actief over de weg te dirigeren. Het brandstofverbruik is evenmin schokkend: een gemiddeld resultaat van 1 op 12,5 is voor dit soort auto’s gewoon goed.
De RAV4 is op het asfalt geslaagd. De auto laat zich bijna als een personenwagen berijden. Niet helemaal, maar gezien eigenschappen als terreinwaardigheid en het hoge zwaartepunt kan dat eigenlijk ook niet van de Japanner verwacht worden. Desalniettemin weet het onderstel verrassend goed raad met allerhande ongerechtigheden in het wegdek, waardoor een bevredigend comfortniveau gerealiseerd wordt. Overhellen doet de auto vanzelfsprekend meer dan een normale personenwagen, maar storend wordt het nooit.
Tractie
Dankzij de vierwielaandrijving beschikt de RAV4 over een enorme dosis tractie, waardoor de auto met een stevig tempo de hoek omgezet kan worden zonder zijn neutraliteit te verliezen. Gevaarlijk is de RAV4 geenszins. Zelfs bij redelijk hoge bochtsnelheden gaat de auto niet dusdanig oversturen dat de bestuurder de controle verliest. Sturen doet de RAV4 alleszins bevredigend: voldoende nauwkeurig, maar met een tikkeltje teveel assistentie van de stuurbekrachtiging. De vertragingsinstallatie is eveneens prima voor elkaar. De handgeschakelde transmissie kan de toets der kritiek doorstaan, al zouden wat meer verfijnde schakelbewegingen de bak niet misstaan.
Het acroniem RAV staat voor recreational activity vehicle. En dat betekent natuurlijk niet alleen dat je buiten de gebaande wegen wat verder kunt komen dan je buurman. Toyota heeft dan ook veel werk gemaakt van het interieur. Het binnenste van de RAV4 ziet er niet alleen goed uit, maar blijkt bovendien nog eens doordacht te zijn. Zo is er een veelheid aan bakjes, vakjes en houders voor flessen en bekers. Opvallend is echter dat de achterbank niet alleen verschuifbaar, maar bovendien in twee delen uitneembaar is. Een en ander is ook nog eens in een handomdraai geregeld. En daarmee kan de standaard bagageruimte met een inhoud van 400 liter zomaar worden uitgebreid worden tot een beladingsvolume van 970 liter.
Behalve opbergen is het ook prima zitten in de Japanner. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen. Dankzij de verstelmogelijkheden van zowel bestuurdersstoel als het stuurwiel is een goede zitpositie te realiseren. Achterin is het minder royaal met de ruimte gesteld, maar al met al kunnen er twee volwassenen naar tevredenheid plaatsnemen.
Linea Luna
Toyota levert de RAV4 D4-D zowel in een driedeurs variant als in een versie met achterportieren. Eerstgenoemde is leverbaar vanaf 29.950 euro, terwijl voor de extra toegankelijke variant 2300 euro meer dient te worden betaald. Last but not least levert Toyota de RAV4 in twee uitvoeringen. De RAV4 is standaard voorzien van twee airbags, abs, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandbediening, mistlampen in de voorbumper, dakrailing en radiovoorbereiding met vier speakers. De RAV4 Linea Luna vraagt een extra investering van 3400 euro, waarvoor Toyota dan zaken als lichtmetalen velgen, in kleur gespoten spatbordverbreders, airconditioning, slipdifferentieel, elektrisch bedienbare achterramen en een lederen stuurwiel meelevert.