Pas in 2004 en 2005 minder overlast door herfstblad
Treinreizigers zullen pas in 2004 en 2005 minder last hebben van vertragingen als gevolg van herfstblad. Het effect van de maatregelen die de Nederlandse Spoorwegen hebben genomen, zullen dan pas merkbaar zijn.
Zo zijn nu nog niet alle treinen uitgerust met een antiblokkeersysteem. Ook moeten machinisten beter leren omgaan met bladeren op de rails. Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek dat TNO gedaan heeft in opdracht van de ANWB en Rover.
De NS heeft deze herfst minder last van het vallend blad dan vorig jaar, toen er vierhonderd treinstellen beschadigd raakten. Toch zijn er dagen geweest waarop minder treinen op tijd reden. De punctualiteit was maandag zelfs gedaald naar 52,4 procent. Dit weekeinde zorgde het blad voor vertragingen in heel Nederland.
Door de bladval in combinatie met vochtigheid worden de rails glad. Hierdoor kunnen de wielen van de treinen afvlakken. De ’vierkante’ wielen veroorzaken onaangenaam gehobbel en moeten mede daarom weer rond worden gemaakt.
De NS heeft 17 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen tegen gladheid. Zo is er een waarschuwingssysteem voor gladheid. Machinisten krijgen een sms’je als ze over slipperige rails rijden. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit systeem goed werkt. Ook de NS is er tevreden over.
Spoorbeheerder ProRail gaat dit probleem te lijf met een stroefmakende gel die over de rails wordt uitgereden. Dit gebeurt niet in het weekeinde.