Binnenland

Rotterdam: Vliegveld langer open

Het college van Rotterdam wil dat Rotterdam Airport vanaf mei tot middernacht open is. Door dat uur extra haalt het vliegveld volgens berekeningen jaarlijks 350 vluchten meer binnen. Om de overlast voor omwonenden te beperken, mogen in het bewuste uur alleen nieuwe, geluidsarme toestellen landen.

Regioredactie
10 November 2003 08:26Gewijzigd op 14 November 2020 00:42

Verantwoordelijk wethouder Van Sluis van Leefbaar Rotterdam ziet af van zijn eerdere plan om de openingstijden ’s ochtends en ’s avonds met een halfuurtje op te rekken. Onderzoeken wijzen uit dat er ’s ochtends tussen zes en zeven uur meer mensen in hun slaap gestoord worden dan ’s avonds tussen elf en twaalf uur.

Op Rotterdam Airport wordt nu gevlogen tussen zeven uur ’s ochtends en elf uur ’s avonds. De wethouder stelt dat de ruimere openstelling meer bedrijvigheid naar de stad brengt.

Directeur R. Wondolleck is het hier uiteraard mee eens. „Het vliegveld gaat ingrijpend op de schop voor de bouw van kantoorpanden, waardoor er op het terrein uiteindelijk 6000 mensen komen te werken.” Rotterdam Airport heeft een duidelijke functie voor het zakenleven in de Randstad, vindt de directeur, die nu vijftien jaar op zijn post zit. „Waarom zitten er bij het vliegveld zo veel bedrijven? Niet omdat hun werknemers hier zo mooi wonen.”

Wondolleck zegt gericht te zijn op de toekomst, en niet op het verleden. „Je moet naar de lange termijn kijken. Ik zie alleen maar meer kansen voor de luchtvaart. De techniek is de afgelopen dertig jaar sterk verbeterd en die vooruitgang zet nog wel even door. Het geluid is bijvoorbeeld nog maar een fractie van wat toestellen in het begin voortbrachten. Door satellietnavigatie kunnen vliegtuigen bovendien over niet al te lange tijd om woongebieden heen worden geleid.” Klachten over geluidshinder nemen de afgelopen jaren al af en zullen op den duur nog maar nauwelijks een thema zijn, verwacht Wondolleck.

De angst van de bewoners dat Rotterdam Airport een tweede Schiphol wordt, is ongegrond, vindt Wondolleck. Deze angst spitst zich toe op nachtvluchten, maar die zijn ondergeschikte op deze luchthaven. „Dit alles is gebaseerd op oude, herriemakende vliegtuigen die allang tot colablikjes zijn verwerkt. Tot nu toe overheersen vaak de emoties. Klachten bepalen de politieke koers.”

Daarnaast betoogt de directeur dat het er niet om gaat wanneer je vliegt, maar waarmee. „De nieuwe toestellen zijn stiller en je komt er bovendien in dezelfde tijd verder mee omdat het straalvliegtuigen zijn. Barcelona, Sint-Petersburg en Oslo zijn nu ook bereikbaar vanaf regionale vliegvelden. Dat is economisch gezien belangrijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer