„Christen drukt zich op Twitter positiever uit dan atheïst”
Christenen drukken zich op Twitter positiever uit dan atheïsten. Ook is de kans dat een christen zich op dit sociale netwerk uit over zijn sociale relaties groter dan voor een niet-gelovige.
Dat blijkt uit een analyse van 2 miljoen tweets. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Social Psychological & Personality Science.
De auteurs van de analyse beantwoorden de vraag of religieuze mensen meer of minder geluk ervaren niet stellig. „Christenen lijken op Twitter gelukkiger dan atheïsten maar dit betekent niet dat atheïsten ontevreden zijn of zich ellendig voelen.”
De tweets werden onderzocht op hun „emotionele inhoud” (het gebruik van positieve of negatieve woorden), de frequentie van woorden (zoals vriend en broer) die zijn gerelateerd aan sociale processen en de frequentie van het gebruik van woorden ( zoals “omdat” en “denken”). Dat laatste heeft te maken met een analytische denkstijl; christenen zijn hier minder sterk in.
De bevindingen zijn in overeenstemming met andere studies die een grotere mate van sociale verbondenheid met hoger welzijn verbinden.
„Religieuze gemeenschappen zijn erg sociaal. Sociale verbanden kunnen mensen gelukkiger maken”, aldus een van de onderzoekers.