Fiat beperkt nettoverlies
Fiat heeft in het derde kwartaal zijn nettoverlies verkleind. De belangrijkste oorzaken daarvan waren het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder de ruimtevaartdivisie, en een succesvolle introductie van nieuwe modellen, waaronder aangepaste versies van de Lancia Ypsilon en Fiat Panda, zo maakte het Italiaanse concern vrijdag bekend.
Het nettoverlies liep ten opzichte van dezelfde periode van 2002 terug van 413 miljoen tot 84 miljoen euro. Het negatieve bedrijfsresultaat zakte van 339 miljoen naar 285 miljoen euro. Dat viel analisten wat tegen. Die hadden op een negatief operationeel resultaat gerekend van hooguit 280 miljoen. De beurskoers van het aandeel zakte direct na de publicatie van de cijfers bijna 1,5 procent.
De autodivisie boekte een operationeel verlies van 314 miljoen euro tegen 340 miljoen euro in dezelfde driemaandsperiode vorig jaar. In die tak zakte de omzet van 4,66 miljard naar 4,15 miljard euro. Het bedrijfsonderdeel dat onder meer landbouwmachines maakt, CNH, boog een verlies van 59 miljoen om in een winst van 25 miljoen euro.
De totale kwartaalomzet van het Italiaanse concern bedroeg 9,84 miljard euro. Dat is fors minder dan de 11,99 miljard van 2002. Volgens de Fiat-directie is deze krimp, behalve door de verkoop van activiteiten, ook veroorzaakt door negatieve valuta-effecten.
De onderneming boekte 781 miljoen euro aan inkomsten uit de verkoop van de lucht- en ruimtevaartdivisie Fiat Avio. Daartegenover werd een last geschreven van 360 miljoen euro voor herstructureringskosten. Eerder verkocht het concern al zijn verzekeringspoot Toro Assicurazioni.
Fiats topman Giuseppe Morchio trekt 10 miljard euro uit om de autodivisie te redden. Dat geld wil hij binnenhalen met het verkopen van activiteiten en het snijden in het personeelsbestand. Voor de wederopbouw van de autodivisie heeft hij de Duitser Herbert Demeld aangetrokken, de voormalige topman van de Braziliaanse vestiging van Volkswagen.
Morchio’s doel is om het concern volgend jaar uit de rode cijfers te hebben. In 2006 moet er een operationeel resultaat van 2 miljard euro worden geschreven.
Eind september had Fiat nog een nettoschuld van 2,95 miljard euro, fors minder dan de 5,84 miljard van vorig jaar.