Kerk & religie

NBG: Positie sterker door afname concurrentie

HAARLEM. Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) ervaart minder concurrentie op populairwetenschappelijk gebied.

Redactie kerk
11 June 2013 10:53Gewijzigd op 15 November 2020 04:05

Een opvallende paradox: door de secularisatie neemt de belangstelling voor Bijbels in Nederland af. Dat biedt het NBG nieuwe mogelijkheden, staat in het maandag verschenen jaarverslag 2012. „Universiteiten bezuinigen en het lukt uitgeverijen in afnemende mate om boeken rond de Bijbel commercieel succesvol te maken. Dat biedt kansen om onze positie als expertisecentrum rond de Bijbel te versterken. We luisteren daarom goed naar wat de mensen willen. Zo is er bijvoorbeeld behoefte aan zingeving waarbij teksten uit de Bijbel kunnen helpen.”

Tegelijk laten de inkomsten van het NBG een dalende trend zien. „De grootste oorzaak van de daling is het afnemend aantal leden en donateurs. (…) Het aantal christenen is de laatste decennia gedaald. Veel kerken worden vooral bezocht door oudere mensen en die vergrijzing is ook zichtbaar bij onze donateurs. Dat brengt risico’s met zich mee voor de continuïteit van de donaties op langere termijn.”

Het NBG werkt sinds 2010 nauw samen met drie landen uit West-Afrika: Burkina Faso, Benin en Togo. Deze samenwerking duurt tot 2014, het jaar waarin het NBG 200 jaar bestaat. Het Bijbelgenootschap werkt aan een intensievere samenwerking tussen drie West-Afrikaanse Bijbelgenootschappen.

Vorig jaar lanceerde het NBG twee onlinebijbelcursussen. De website meeroverdebijbel.nl geeft online achtergrondinformatie bij de Bijbel. Via Bijbelse personen worden verschillende achtergronden van de Bijbel toegelicht. De cursus wordt uitgebreid met een deel over Qumran.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer