Verkoop bloemen lijdt niet onder crisis
AALSMEER. Ondanks de economische crisis blijven Europese consumenten bloemen en planten kopen. Dat schrijft Bloemenveiling FloraHolland in haar woensdag gepubliceerde jaarverslag over 2012.

Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Zweden en vooral Rusland kochten meer bloemen en planten uit Nederland. Vanuit Polen en landen rond de Middellandse Zee was er minder vraag.
Volgens de veiling houdt de Nederlandse sierteelt een sterke positie dankzij de brede keus aan soorten bloemen en planten en de zekerheid van tijdige levering. Tegelijk draaien veel teelt- en handelsbedrijven moeizaam, constateert de directie in het jaarverslag.
In februari gingen de Nederlandse exportbedrijven van de belangrijke Ciccolellagroep failliet. Honderden mensen raakten hun baan kwijt. Veel telers leden schade. Telers die via FloraHolland hadden geleverd, profiteerden van de betalingszekerheid die de veiling biedt. Volgens de veiling konden de handelsstromen worden omgelegd, zodat de effecten op de markt beperkt bleven.
De veiling zag de eigen omzet vorig jaar met 3 procent toenemen ten opzichte van 2011, tot bijna 4,4 miljard euro. De prijzen die de telers ontvingen, stegen gemiddeld met 4 procent. De verkochte aantallen liepen licht terug.
Steeds vaker komen bloemen en planten niet meer voor de veilingklok, maar gaan ze rechtstreeks vanaf de kwekerij naar het kopende handelsbedrijf. De verrekening vindt dan nog wel via FloraHolland plaats. Deze vorm van directe afzet groeide vorig jaar met 9 procent, terwijl de klokaanvoer met 7 procent kromp. Het coöperatiebestuur spreekt in dit verband van een „stroomversnelling.”
De directie verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren doorzet, waardoor het bedrijf minder inkomsten uit veilingprovisie heeft. Om die reden is vorig jaar gestart met een reorganisatie. Het resultaat staat daardoor onder druk. In plaats van 15 miljoen euro, wat de doelstelling is, lag het resultaat voor belasting in 2012 op 9,4 miljoen euro. Ook voor dit jaar rekent de veiling op ongeveer 10 miljoen euro.