Economie

„Albert Heijn slaat goede eerste slag”

Albert Heijn heeft een goede slag geslagen in de prijzenoorlog van de supermarkten. Het gevecht heeft AH echter nog niet gewonnen. Dat stelt het onderzoeksbureau Market Response dat maandag de bezoekerscijfers van de afgelopen week heeft gepubliceerd.

Redactie economie
28 October 2003 09:05Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

Andere supermarktdeskundigen houden een slag om de arm.

Vorige week opende AH een prijzenoffensief om de gunst van de klant terug te winnen. Die opzet lijkt geslaagd, omdat de keten afgelopen week meer klanten wist te trekken, aldus Market Response. Het onderzoeksbureau noteerde 3 procent meer klanten dan over het gemiddelde van de vier weken ervoor.

Op zaterdag, de dag waarop de consument de meeste boodschappen haalt, trok AH nog maar 1 procent meer bezoekers dan de vier zaterdagen ervoor. „Dat is weliswaar onder het weekgemiddelde, maar boven het gemiddelde van de week ervoor”, merkt onderzoeksdirecteur A. Doffer op. Vrijdag kreeg AH juist 1 procent minder klanten.

Ook de concurrenten Super De Boer en C1000 hebben meer mensen in hun winkels gehad. Bovendien lijken Aldi en Lidl geen last van de prijzenslag gehad te hebben. „De verliezers zijn de kleinere regionale supermarkten en kleine speciaalzaken”, aldus Doffer.

Hij verwacht dat de prijzenslag vooralsnog aanhoudt. „Om de discounters terug te dringen, is meer tijd nodig”, concludeert de onderzoeker. „Een prijzenslag is altijd in het voordeel van de discounters en in het nadeel van de zogeheten service supermarkten.”

Market Response meet aan de hand van telefonische interviews onder 500 consumenten welke supermarkten zij in een bepaalde week hebben bezocht. De bezoekersaantallen zeggen niets over het bedrag dat een klant heeft uitgegeven. Market Response gaat evenwel uit van een gemiddeld besteed bedrag van 15 tot 16 euro per supermarktbezoek.

Supermarktdeskundige G. Rutte vindt het „lastig” om op grond van de bevindingen van Market Response harde conclusies te trekken. „Drie procent meer klanten is best veel. Maar de hamvraag is wat die mensen extra hebben besteed. Albert Heijn is de afgelopen tijd 10 procent aan omzet kwijtgeraakt. Nu ze hun marges fors hebben verlaagd, is het zaak om die omzet weer op te krikken. Dan zegt de hoeveelheid mensen in de winkels weinig, maar wél hoeveel ze kopen. Aan zogenaamde fietsenspringers heeft Albert Heijn niet zo veel.”

Marktonderzoeksbureau GfK zou dinsdagmiddag met de resultaten van een peiling onder supermarktbezoekers naar buiten komen. Directeur J. Holla wilde daar dinsdagmorgen niet op vooruit lopen, maar liet weten dat de uitkomsten „niet schokkend” zijn. Volgens Rutte is die conclusie „juist wel schokkend” voor Albert Heijn. „Want dat zou betekenen dat de prijzenoorlog niet werkt. En dan zou ik niet weten wat Albert Heijn nog meer moet en kan doen om zijn omzet te vergroten.” Overigens beweert Albert Heijn „tevreden” te zijn over het tot nu toe behaalde resultaat. Rutte: „Er is gewoon nog wat meer tijd nodig om zinnige dingen te kunnen zeggen over de echte effecten van de prijzenoorlog in supermarktland.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer