Economie

Effecten prijzenslag supers pas volgende week duidelijk

Pas volgende week wordt meer duidelijk of de afgelopen maandag door Albert Heijn begonnen prijsoorlog ook tot meer klanten heeft geleid voor de winkels van de Zaanse supermarktketen. De eerste slag, die om het imago van de winkel die -weer- op de kleintjes let, heeft het concern al wel gewonnen.

ANP
24 October 2003 16:08Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

Dat zei vrijdag marktonderzoeker J. Holla van bureau GfK na een turbulente week in de wereld van de supers. De dagbladen hebben in ieder geval geprofiteerd. De paginagrote advertenties volgden elkaar dagelijks op. Want landelijke concurrenten als Konmar, Edah, Super De Boer en C1000 reageerden meteen met prijsacties. Ook de goedkopere winkels van Dirk van den Broek en Bas van der Heijden plaatsten advertenties met prijsverlagingen.

Holla constateert dat de regionale supers, veelal verenigd bij de SuperUnie, niet mee zijn gegaan in de prijzenslag. Ook de „bedreigers” op de achtergrond van het klantenbestand van Albert Heijn, de Duitse goedkope ketens Aldi en Lidl, hebben tot nu geen extra prijsverlagingen aangekondigd.

„Imago is waar het om gaat. En dat kun je meestal moeilijk veranderen. Je zag het indertijd bij de Konmar op een negatieve manier: die winkels waren te duur en de klanten liepen massaal weg. Albert Heijn heeft de eerste slag gewonnen, maar het is nog niet zeker of het bedrijf daarmee ook weer terug is.”

De prijsverlagingen die andere ketens vervolgens aankondigden, benadrukten volgens Holla alleen maar de effectiviteit van de actie van Albert Heijn. „De reacties zijn vooral defensief. Die ketens proberen de klanten vast te houden. Albert Heijn wilde vooral eerder opgestapte klanten weer terugwinnen”, analyseert Holla.

Of dat lukt moeten harde cijfers uitwijzen. Holla meent dat cijfers over de eerste week niet voldoende zeggen. „Je moet over minstens twee weken meten”, aldus de marktonderzoeker.

Het is overigens nog de vraag of Albert Heijn de prijzen ook langer lager kan houden. Het concern heeft niet vooraf afspraken gemaakt met de leveranciers. „Die willen normaal gesproken boter bij de vis. Zij verwachten bijvoorbeeld hogere omzetten, wanneer ze de prijs van hun product verlagen. En de onderhandelingen daarover moet Albert Heijn nog grotendeels voeren”, weet Holla.

Een supermarktketen spreekt prijsacties meestal vooraf door met de leveranciers. Die kunnen voordeel halen uit de extra aandacht voor hun artikel. In dit geval wilde Albert Heijn iedereen overrompelen en hield de actie, ook voor de leveranciers, geheim.

Albert Heijn zei vrijdag vast van plan te zijn zich te houden aan de belofte de prijzen blijvend laag te houden. Het bedrijf claimt dat ook leveranciers er baat bij hebben dat hun merken in een kwaliteitswinkel als AH tegen een concurrerende prijs in de schappen liggen. Hij wide niet vooruitlopen op de onderhandelingen met de leveranciers: „We zien wel”.

Stichting Merkartikel (SMA), de belangenorganisatie van de fabrikanten van A-merken, zegt dat supermarkten zelf verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de consumentenprijs. Zij constateert dat de huidige prijzenslag kan leiden tot verschuiving van de omzet van de ene naar de andere winkelketen. „Met een dergelijke verschuiving is geen fabrikantenbelang gediend”, aldus SMA.

De Consumentenbond heeft afgelopen woensdag gepeild dat Albert Heijn niet meer de duurste supermarkt is. Dat was in juni nog wel het geval. Super de Boer voert inmiddels de prijslijsten aan. Dirk van den Broek blijft de goedkoopste bij dit onderzoek naar de prijs van 70 A-merken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer