Internetaanbieders ageren tegen VNO-NCW
Werkgeversorganisatie VNO-NCW frustreert de poging om via nieuwe wetgeving een einde te maken aan ongewenste reclame via de e-mail.
Dat heeft de branchevereniging van Nederlandse internetproviders NLIP donderdag in een verklaring gesteld. Volgens VNO-NCW ontvangen ondernemers „graag ongevraagde elektronische post van hun collega-ondernemers”, maar de NLIP bestrijdt dat.
Zowel internetproviders als het bedrijfsleven vallen „steeds vaker ten prooi aan spam”, stelde NLIP-directeur Hans Leemans donderdag. Volgens hem is er een grote toename van ongewenste reclame via e-mailadressen zoals info@, inkoop@ en webmaster@. „Hierdoor worden organisaties gehinderd in hun bedrijfsvoering”, meent Leemans.
De Tweede Kamer buigt zich momenteel over nieuwe wetgeving voor elektronisch zakendoen (e-commerce) en de wijziging van de Telecommunicatiewet. VNO-NCW keert zich vooral tegen enkele amendementen van PvdA-kamerlid Van Dam. Hij stelt onder meer voor om ook het versturen van spam naar bedrijven strafbaar te stellen. „Het wetsvoorstel sluit bedrijven nu uit”, aldus Van Dam, die het standpunt van VNO-NCW „verbazingwekkend” vindt.
„Ook wij haten spam, maar het is buitengewoon dom om het hele e-mailkanaal op slot te doen”, reageert secretaris Paul de Graaf van VNO-NCW donderdag echter. „Als een ondernemer een partijtje staalplaat over heeft, moet het mogelijk blijven om dat via de mail ongevraagd aan andere ondernemers aan te bieden.”
VNO-NCW vindt dat het spam-verbod alleen moet gelden voor consumenten en natuurlijke personen binnen een bedrijf. Algemene e-mailadressen als info@ moeten erbuiten vallen. Hoewel De Graaf erkent dat deze algemene adressen dan met spam „blijven vollopen”, weegt dat volgens hem niet op tegen het nadeel van elkaar niet meer ongevraagd mogen mailen. VNO-NCW heeft haar achterban niet gevraagd naar haar standpunt in de spam-discussie.