Samsung voert lobby VS flink op
Elektronicaconcern Samsung heeft vorig jaar 900.000 dollar uitgegeven aan lobbyactiviteiten in de Verenigde Staten. Dat is fors meer dan de 150.000 dollar die het bedrijf in 2011 uitgaf aan het beïnvloeden van beleidsmakers in Washington.
Financieel persbureau Bloomberg bericht er over, en schrijft dat het Zuid-Koreaanse bedrijf niet eerder zo’n groot bedrag aan lobbyactiviteiten spendeerde.
Samsung is verwikkeld in een gevecht om patenten met Apple en heeft al verschillende rechtzaken in de Verenigde Staten verloren.
De 900.000 dollar van Samsung vallen overigens in het niet bij de bedragen die andere technologiebedrijven uitgeven in Washington. Zo spendeerde Apple in 2012 2 miljoen dollar, Sony 3,3 miljoen dollar en Facebook 4 miljoen dollar. Google geeft het meeste uit aan lobbyactiviteiten: 18,2 miljoen dollar.
Volgens Mark Lemley van de Stanford Law School heeft de groeiende aandacht voor lobbyen te maken met het toenemende belang van Amerikaanse wetgeving voor de internationale technologiesector. „Wat in Washington gebeurt, kan grote gevolgen hebben voor technologiebedrijven. Ze kunnen dat niet negeren,” aldus Lemley tegenover Bloomberg.