Nieuwe Camry niet uitdagend maar behagend

„De auto die u rijden wilt bij het leven dat u leiden wilt.” Met deze prozaïsche slogan probeert Toyota de nieuwe Camry onder de aandacht van de doelgroep te brengen. De auto is daarbij voor de gelegenheid gefotografeerd bij een villa die onmiskenbaar in de zuidelijke contreien van Europa staat. De Toyota Camry lijkt derhalve een auto voor levensgenieters te zijn. Wij beproefden de Camry ten tijde van slagregens en vrieskoude.

18 January 2002 09:33Gewijzigd op 13 November 2020 23:22
De nieuwe Toyota Camry laat zich niet direct kennen. Gaandeweg ontpopt de auto zich als een comfortabele en betrouwbare reisgenoot. - Foto’s RD, Henk Visscher
De nieuwe Toyota Camry laat zich niet direct kennen. Gaandeweg ontpopt de auto zich als een comfortabele en betrouwbare reisgenoot. - Foto’s RD, Henk Visscher

De Toyota Camry is de meest verkochte personenwagen. Dat geldt uiteraard niet voor het nogal chauvinistisch ingestelde Europese continent, maar aan de overkant van de grote plas zijn ze kennelijk verzot op de royaal bemeten Japanner. Sinds jaar en dag voert de Camry daar de verkooplijsten aan. Bewezen betrouwbaarheid en kwaliteit liggen ongetwijfeld aan het succes ten grondslag.

Aan de uitstraling van de Camry kan het evenwel niet gelegen hebben. Hier in Europa geniet de Camry immers niet bepaald een reputatie waarmee de auto zich temidden van het geweld der grote merken kan handhaven. De Camry spreekt in Europa alleen een kleine groep mensen aan die de kwaliteiten van Toyota’s vlaggenschip op waarde weten te schatten.

De Camry is van een beschaafde, maar anonieme verschijning uitgegroeid tot een nog altijd beschaafde maar veel karakteristiekere auto. Vooral de voorzijde heeft aan uitstraling gewonnen. Net als voorheen zetten scherpe lijnen de toon. De Toyota Camry is al met al een keurige verschijning, die zich evenwel in een lastig segment zal moeten bewijzen. Toyota verwacht concurrentie van wagens als de Peugeot 607 en de Volvo S60, die beide inmiddels een stevige positie in de automarkt hebben.

Naast de overwegingen ten aanzien van het imago, heeft de Camry nog een probleem: de auto zal het zonder dieselmotor moeten stellen. In een land met veel nuchter calculerende burgers is dat ronduit een gemis. Toyota levert de Camry in Nederland met een tweetal aandrijfbronnen: beide benzinemachines, maar met een ongelijk aantal cilinders. De minst krachtige en naar verwachting meest populaire variant heeft vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,4 liter. Deze krachtbron is voorzien van Toyota’s systeem voor variabele klepstelling en bewijst ook in het vooronder van de Previa uitstekende diensten. Het maximumvermogen van deze zestienklepper bedraagt 112 kW/152 pk.

Beschaving
Het alternatief is een 3,0 liter vierentwintigkleps zescilinder aggregaat dat goed is voor een maximumvermogen van 137 kW/186 pk bij 5300 tpm en een maximum koppel van 273 Nm bij 4300 tpm. Deze meest krachtige aandrijfbron is in tegenstelling tot de viercilinder Camry alleen leverbaar met een viertraps automatische transmissie en deed voor de gelegenheid dienst in de testwagen.

Het prestatiepotentieel van de Japanner gaf weinig reden tot klagen. De 1475 kilogram wegende Camry accelereert in 9,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en haalt op commando uit naar een topsnelheid van 210 km/h. De machinerie past uitstekend bij het comfortabele karakter en charmeert door zijn fraaie en uiterst stille loop. De krachtbron voorziet, behalve in vermogen, vooral in beschaving. Een uitzondering op dat laatste is de brandstofconsumptie, die met een gemiddeld resultaat van 1 op 8,3 voor deze klasse keurig is, maar desalniettemin een forse aanslag op de portemonnee doet.

De Toyota Camry is eerst en vooral een comfortabele auto. Het hele onderstel is afgestemd op een prettig verblijf gedurende lange snelwegritten. De auto weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden, zodat de inzittenden van deze ongemakken nagenoeg verstoken blijven. In bochten onderstreept de Camry zijn karakter. De auto heeft tamelijk lange veerwegen, waardoor de Aziaat in snelle bochten gaat overhellen. Haast onvermijdelijk volgt daarop een -niet hinderlijke- onderstuurreactie. De Camry toont zich echter goedmoedig en even gas terugnemen is voldoende om de auto weer in het gareel te krijgen. Toch voelt de auto als geheel wat zweverig aan, waardoor de bestuurder in eerste instantie een ietwat onzeker gevoel krijgt.

Ruimte
Ook de besturing zou wat directer moeten. Alles werkt goed, maar het zou geen kwaad kunnen als er meer informatie via het stuurwiel aan de bestuurder zou worden doorgegeven. Over de automatische transmissie kunnen we slechts melden dat er vier verzetten voorwaarts zijn. In deze tijd toch wel wat achterhaald. Feit is echter wel dat het mechaniek adequaat reageert en bovendien voorbeeldig schakelt.

Zoals gezegd is de Toyota Camry eerst en vooral een comfortabele langeafstandsauto. Vanbinnen is er dan ook plenty ruimte beschikbaar om het lichaam gerieflijk neer te zetten - op leer uiteraard. Zowel voor- als achterin is er ruimschoots bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Het bagageruim meet een inhoud van 587 liter, zodat er evenmin zorgen hoeven te zijn ten aanzien van de bepakking.

De kwaliteit van zitmeubilair is verder dik in orde. Voorin staan een paar lekker grote en goed zittende stoelen, waarvan de verstelmogelijkheden overigens niet helemaal top zijn. Zo kan de bestuurdersstoel naar onze smaak niet diep genoeg naar beneden en laat de hoekverstelling op de zitting eveneens te wensen over. Het is dus even zoeken naar een prettige zitpositie.

Betrouwbaarheid
Toyota heeft een naam hoog te houden op het gebied van betrouwbaarheid. En betrouwbaarheid begint bij het gebruik van hoogwaardige materialen die op een degelijke wijze in elkaar gezet worden. De Toyota Camry is daarop geen uitzondering. De fraaie en stevige kunststoffen sluiten uitermate strak op elkaar aan. Er wordt geen rammeltje of trillertje gehoord en alles functioneert perfect. Deze generatie Camry komt heel dicht bij de kwaliteitsstandaarden die voor de Lexus GS300 en LS430 gehanteerd worden.

Het dashboard is niet bijzonder fraai vormgegeven, maar logisch ingedeeld en navenant eenvoudig te bedienen. Toyota heeft het interieur ter decoratie met royale hand van houtlook-panelen voorzien. Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar in dit geval is geen sprake van overduidelijke en daarmee storende imitatie.

Toyota levert de Camry zoals gezegd met een tweetal benzinemotoren. Deze aandrijfbronnen zijn te combineren met eveneens een tweetal uitvoeringen. De Camry 2.4 16v VVT-i Linea Luna is leverbaar vanaf € 31.490 en heeft abs, airbags, sidebags, headbags voor en achter, automatische airconditioning, armsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, lederen stuurwiel, regensensor, boordcomputer, cd-speler, alsmede centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.

Tegen een meerprijs van € 2860 levert Toyota de Camry desgewenst als Linea Sol, hetgeen de koper niet alleen cruise control, lichtmetalen velgen en lederen bekleding oplevert, maar ook nog elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen. De zescilinder Camry’s zijn leverbaar vanaf € 39.090. Naast genoemde items is de meest potente Camry altijd voorzien van traction control en vehicle stability control.

Verrassend
De nieuwe Toyota Camry is een verrassende auto. In eerste instantie wordt je niet warm of koud van het topmodel, maar na een paar dagen ga je welhaast als vanzelf de goede dingen leren waarderen. Zo gaat het dan bijvoorbeeld opvallen dat het interieur grotendeels gevrijwaard blijft van rijgeluiden. En dan is het ook zo fijn dat de stilte niet verstoord wordt door kraakjes en piepjes of ander akoestisch ongemak. De Toyota Camry is een auto die niet uitdaagt of inspireert, maar die behaagt.

Toyota denkt pakweg achthonderd Nederlanders tot aanschaf van een Camry te kunnen verleiden. Op karakter zou dat moeten lukken. In hoeverre uitstraling daarbij een rol speelt, zal mettertijd wel duidelijk worden.

Toyota Camry 3.0 24v V6 Linea Sol € 41.190

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer