Politiek

Intercity vervangt Fyra vanaf 18 februari

DEN HAAG (ANP) – De falende hogesnelheidstrein Fyra zal vanaf 18 februari worden vervangen door een intercity. Die gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.

1 February 2013 15:52Gewijzigd op 15 November 2020 01:43Leestijd 3 minuten
Fyra's. Foto ANP
Fyra's. Foto ANP

Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vrijdag na afloop van de ministerraad. Ze is tevreden met de oplossing, omdat het gaat om een rechtstreekse intercity die acht keer per dag gaat rijden. Die voorwaarden had ze gesteld. Mansveld sprak van een goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing.

De intercity zal stoppen op de stations Den Haag Hollands Spoor, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel Centraal en Brussel-Zuid. De totale reistijd Den Haag - Brussel wordt 2 uur en een kwartier.

Het is niet mogelijk de verbinding door te trekken naar Amsterdam, omdat het daarvoor te druk is op het spoor. Reizigers uit Amsterdam kunnen voortaan met de Fyra naar Rotterdam en daar overstappen op de trein naar België. In het binnenland rijden de Fyra’s niet met de locomotieven van de gewraakte V250.

Ook is het niet mogelijk om eerder weer een intercity te laten rijden. Volgens Mansveld moet er worden ingeregeld. Dat houdt onder meer in dat verhuurde locomotieven moeten worden teruggehaald en er personeel beschikbaar moet komen. Ook moet er ruimte vrijkomen op het spoor om de trein te laten rijden.

Tot wanneer de tijdelijke intercity blijft rijden, is nog niet bekend. „In elk geval tot er een definitieve oplossing is”, stelde Mansveld. Die zit echter nog in het vat. Samen met de spoorbedrijven kijkt de staatssecretaris naar verschillende scenario’s. Die zijn onder meer afhankelijk van het oordeel van een externe expert, die de NS moet vertellen of het materieel van de Fyra geschikt en veilig is voor gebruik.

De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens in België plaatwerk verloor, werd besloten de Fyra niet langer tussen Amsterdam en Brussel te laten pendelen. Daarop eiste Mansveld een tijdelijke oplossing van de NS en NMBS, waarvoor er uiterlijk vrijdag een plan moest liggen.

Daarom werd er de afgelopen dagen koortsachtig overlegd, onder meer met infrabeheerders ProRail en Infrabel. De NS zei eerder dat er met man en macht werd gewerkt aan een oplossing.

NS-directeur Bert Meerstadt is tevreden over de oplossing. „Reizigers hebben dringend behoefte aan een directe verbinding. De afgelopen weken heeft iedereen de klok rond gewerkt om dit mogelijk te maken. Dit waren wij uiteraard aan onze reizigers verplicht.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer