„Economie groeit of krimpt ondanks sneeuw”
DEN HAAG (ANP) – Houdt het winterse weer de Nederlandse consument af van een bezoek aan de winkel? „Hij gaat misschien minder snel naar de kledingwinkel, maar dergelijke aankopen kan hij ook online doen”, zegt econoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Hij wil er maar mee aangeven dat het lastig is de totale effecten van aanhoudend winterweer, met lage temperaturen en hinderlijke sneeuwval, op de Nederlandse economie te duiden.
Consumptie is naast investeringen en export een van de factoren die bepalen of de economie van een land groeit of krimpt. De uitgaven van consumenten dalen in Nederland al anderhalf jaar. De consument houdt de vinger op de knip omdat het economisch tegenzit en zijn vertrouwen op betere tijden gering is.
Van Mulligen denkt niet dat aanhoudend winters weer een extra, forse tik uitdeelt aan de Nederlandse economie. De gang naar de supermarkt wordt niet gestaakt omdat er nu eenmaal moet worden gegeten en gedronken. „En de aanschaf van kostbare goederen hangt weinig van het weer af, maar wordt vooral bepaald door het consumentenvertrouwen en ook door wat mensen te besteden hebben. Wat dat laatste betreft: de inkomens dalen al een tijdje.”
Dat betekent niet dat een strenge winter geheel voorbij gaat aan de economie in Nederland. „Lage temperaturen hebben veel effect op de consumptie van gas. Die stijgt. Daar staat een forse daling van de bouwproductie tegenover. Maar dat zijn grootheden die elkaar in Nederland doorgaans in evenwicht houden”, aldus de CBS-econoom.
Het CBS brengt over vier weken de cijfers naar buiten over de ontwikkeling van de economie in de laatste drie maanden van 2012. Die cijfers laten zien of Nederland al of niet in een recessie is geraakt, waarvan sprake is als een economie twee opeenvolgende kwartalen is gekrompen.
Van Mulligen waagt zich niet aan voorspellingen, maar de vooruitzichten lijken niet gunstig na de krimp in het derde kwartaal van 0,9 procent. Zo meldde het CBS maandag dat het consumentenvertrouwen laag blijft.