Perspectief
Een ander perspectief. Als Rembrandt zijn (achteraf bezien) grootste meesterwerk schildert, staat hij als het ware iets onder het schilderij. Op ooghoogte van het spelende meisje. Of toch niet, hij kijkt Frans Banning Cocq ook recht in de ogen. Maar het hondje ook, en de rest van de schutters lijken van onderaf geschilderd. Of toch weer niet. Het is met het perspectief van ”De Nachtwacht” een beetje gissen. Nee, met de compositie –de plaats van de verschillende figuren– en de afwisseling van licht en donker heeft de schilder gespeeld, het benut tot in de perfectie. Maar dat perspectief lijkt wat onduidelijk. Lijkt, want ook hier bereikt de Amsterdamse kunstenaar de perfectie.
Vanaf zijn hoge sokkel ziet de gebeeldhouwde kunstenaar nu neer op zijn creatie. Een vogelperspectief, zoals dat heet. Het bekende beeld van Rembrandt op het Rembrandtplein in Amsterdam werd zaterdag herenigd met de 22 figuren uit zijn bekendste werk ”De Nachtwacht”. Na de herinrichting van het hoofdstedelijke plein keerde de bronzen beeldengroep terug. De Russische beeldhouwer Mikhail Dronov en zijn Russisch-Nederlandse collega Alexander Taratynov maakten in 2005 de levensgrote bronzen beelden van de figuren uit het beroemde schilderij. De bronzen figuren blijven in ieder geval tot half januari staan.