Kerk & religie

Zwolse organisaties bereiden festival bij opening Hanzelijn voor

ZWOLLE – Door het eeuwenoude Celepoortje, het oudste poortje van Zwolle, gaat een Augustijner monnik. Hij is gekleed in een witte pij met zwarte schouderdoek en is op weg naar het hofje erachter.

Jan van Reenen
29 November 2012 14:56Gewijzigd op 15 November 2020 00:32
Een Hanzekoopman en een monnik (r.) geven een voorproefje van de rondleidingen die ze op 8 december in Zwolle verzorgen. De monnik wordt verbeeld door Mink de Vries van de Postmoderne Devotie Beweging. Foto RD
Een Hanzekoopman en een monnik (r.) geven een voorproefje van de rondleidingen die ze op 8 december in Zwolle verzorgen. De monnik wordt verbeeld door Mink de Vries van de Postmoderne Devotie Beweging. Foto RD

Daar ontmoet hij een Hanze­koopman, gekleed in een luxueuze lichtbruine lange mantel, met een geldbuidel aan een riem, en een zwierige baret op het hoofd.

De twee staan stil voor een eeuwenoud gebouw en kunnen het wonderwel met elkaar vinden. Ze praten niet alleen over de handel, maar ook over Joan Cele (circa 1350-1417), de rector van de Latijnse school. Hij ging op reis met Geert Grote, de grondlegger van de moderne devotie, om boeken te kopen in Parijs. Er komt voor Cele, die veel betekend heeft voor het onderwijs in Zwolle, een standbeeld op deze plek, weet de Hanzekoopman –die op zijn reizen van alles hoort– te vertellen.

Tijdens het Hanzelijnfestival op 8 december verzorgen de Stichting Levende Stadsgeschiedenis, de Stichting Thomas a Kempis en de Postmoderne Devotie Beweging samen rondleidingen door Zwolle. Woensdag gaven ze een voorproefje op een historische plek in het centrum van de stad, gestoken in een authentieke middeleeuwse outfit.

Samenwerking

‘Monnik’ Mink de Vries van de Postmoderne Devotie Beweging zegt dat de kooplui en de mensen van de moderne devotie vroeger ook goed samen wisten te werken. De Hanze was een grote handelsbeweging van steden in Nederland, Duitsland en andere landen, waarvan Zwolle evenals Kampen en Deventer deel uitmaakten.

In Zwolle en het naburige klooster in Windesheim was ook de moderne devotie actief, een hervormingsbeweging binnen de middeleeuwse kerk, die sterke nadruk legde op persoonlijke levensheiliging en het leven in gemeenschap, zoals dat in het Bijbelboek Handelingen beschreven staat.

De Hanze was belangrijk voor de verbreiding van de moderne devotie, stelt De Vries. „De studenten van Cele, die nauwe contacten had met de moderne devotie, kwamen bijna allen uit de Hanzesteden, zowel uit Polen, Duitsland, de Scandinavische landen als uit de Nederlanden.”

Eerste christengemeente

Volgens De Vries waren er in de vijftiende eeuw veel verbindingen tussen deze beweging en de Zwolse samenleving. „Een groot deel van de bevolking van Zwolle maakte toen deel uit van de beweging rond de moderne devotie. De moderne devoten, die het ideaal van de eerste christengemeente in praktijk probeerden te brengen, waren geliefd onder de Zwollenaren. Ze leefden in alle eenvoud en richtten zich op de navolging van Christus. Ze gaven een voorbeeld van het leven in gemeenschap en voelden zich verantwoordelijk voor armen, zieken, eenzamen en gevangenen.”

De Vries, die schrijver is van het boek ”De navolging van Christus in jonge taal” hoopt dat de postmoderne devotie­beweging eveneens in de gunst van het volk zal staan.

Haar activiteiten komen onder meer tot uiting in de gemeenschapskringen, waarvan er vijftien zijn. Een gemeenschapskring is een groep mensen in een Zwolse wijk, kerkelijk en onkerkelijk, die elkaar in een wijkcentrum of een buurthuis ontmoeten en van daaruit allerlei zaken voor de wijk organiseren. „Gastvrijheid, ontmoeting en hulp staan hierbij centraal.”

Devotenbuurt

De gemeenschapskringen zijn bedoeld om de kloof tussen rijk en arm kleiner te maken, vanuit de gedachte dat niemand buiten de boot mag vallen. Niet voor niets werd de eerst kring in de devotenbuurt gehouden. De Vries: „De burgerlijke gemeente is enthousiast over de gemeenschapskringen, die zorgen voor meer cohesie in de wijk. We zijn er voor de gemeenschap, net zoals de moderne devoten vroeger.”

Hierna verdwijnen de monnik en de Hanzekoopman naar hun onderkomen aan de Praubstraat, een huis van vroeger. Tijdens het Hanzelijnfestival op 
8 december, dat gehouden wordt ter gelegenheid van 
de opening van de Hanzelijn, zullen ze weer samen te zien zijn in de binnenstad van Zwolle.

De rondleidingen tijdens het Hanzelijnfestival op 8 december starten vanaf 10.30 uur bij de Sassenpoort in Zwolle. De gidsen werken samen met de Stichting Levende Stadsgeschiedenis en de Stichting Thomas a Kempis. Ook is op die dag de expositieruimte aan de Praubstraat 16-18 geopend, waar veel is te zien van de samenwerking tussen Hanze en moderne devotie. Er wordt onder meer een maquette van Zwolle in 1630 getoond.

Op 12 december is er in Zwolle een congres naar aanleiding van de opening van de Hanzelijn. De samenwerking tussen Hanze en de moderne devotie zorgde in Zwolle evoor en bloeiperiode met een balans tussen welvaart en welzijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer