Meer omzet uit online shoppen
EDE – De omzet door verkoop van producten en diensten via internet is in de eerste helft van dit jaar toegenomen tot 4,61 miljard euro. Een toename van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat maakt de Thuiswinkel Markt Monitor –een halfjaarlijks onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org– maandag bekend. Volgens Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, laat de online branche zien dat innovatief ondernemerschap loont, ook in crisistijd. „Online retail is een factor van betekenis geworden”, zegt hij. De koopkrachtdaling van 0,75 procent die voor volgend jaar verwacht wordt, en het zeer lage consumentenvertrouwen baren Nijpels wel zorgen.
Consumenten deden gemiddeld bijna vijf keer een online aankoop in de eerste helft van 2012: een toename van 7 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Online bestellingen hadden in de eerste helft van 2012 een gemiddelde waarde van 110 euro, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Dit is te verklaren door de toename van de online verkoop van apps en downloads, kleine aankopen dus. Ook het aantal kopers neemt verder toe. In de eerste helft van 2012 deden in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop.
De omzet van online producten (plus 13 procent) stijgt sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (plus 5 procent). Relatief nieuwe online segmenten zoals interieur & tuin (plus 29 procent) en speelgoed (plus 25 procent) zijn bezig met een inhaalslag. Ook grote segmenten kleding (plus 15 procent) en witgoed (17 procent) blijven het goed doen. Het segment reizen blijft met een omzet van 1,89 miljard euro het grootste.