Nieuwe metro maakt proefrit in Amsterdam
Zie haar kijken. Normaal heeft ze weinig aandacht voor de Amsterdamse metro. Als het ding maar op tijd is en haar aflevert op het Centraal Station. Liefst zo snel en comfortabel mogelijk. Kijkt ze ondertussen nog even op haar telefoon of er nog mail is binnengekomen.
Maar nu zie je haar denken: „Hé, een nieuwe!” Precies, want daar verschijnt het nieuwe 116 meter lange M5 metrostel. Gisteren maakte het voertuig zijn eerste proefrit door de Nederlandse hoofdstad. Fabrikant Alstom gaat prat op de grote aandacht die reizigers krijgen in deze M5: brede stoelen, meer deuren en extra ruime gangpaden om snel in- en uit te kunnen stappen.
Of het genoeg is voor deze dame? Misschien verwacht ze wel veel meer. Wil ze voor even echt verwend worden. Als zij het voor het zeggen had…
Dan was de gele knop, daar uiterst rechts, het startsein voor een plaatselijke voetmassage. Heerlijk voor de reiziger die tien minuten op het door tocht verkilde perron heeft staan wachten. „Doe uw schoenen uit en plaats uw voeten op het vierkantje voor u.” Zoiets.
Dan klonk na het indrukken van de groene knop ernaast ontspannende muziek door de coupé, schoof er een bankje onder de zitting vandaan en zorgde een nauwelijks waarneembare trilling in de rugleuning voor het losmaken van de vermoeide rugspieren.
Dan… Maar nee, zij heeft het niet voor het zeggen. Het gaat om andere, belangrijker zaken: snelheid, efficiëntie, veiligheid. Dus dame, stap maar snel in. Door welke deur maakt niet uit, er zijn er genoeg.