Rode Kruiscampagne in Duitsland

Het Duitse Rode Kruis startte in 2010 een campagne om bloeddonoren te werven. ”Schenk leven, geef bloed” moet mensen overtuigen van het belang hun bloed te geven voor de naaste. De succesvolle campagne loopt nog steeds en her en der in Duitsland zijn de posters te vinden.

Henk Visscher
10 September 2012 10:39Gewijzigd op 14 November 2020 23:05

Onze oosterburen staan bekend om hun confronterende campagnes. Langs de snelwegen staan billboards met niet mis te verstane ‘bedreigingen’ over wat er kan gebeuren als je te hard rijdt. De Rode Kruiscampagne echter is subtieler. En bevat een les die –hoewel wellicht niet zo bedoeld– een diepe betekenis heeft.

De poster toont twee portretten naast elkaar. Onder de eerste staat: ”Geboren op”, gevolgd door een datum. Het tweede portret heeft als onderschrift: ”Opnieuw geboren op”, ook gevolgd door een datum. De les is duidelijk. Dankzij het feit dat de geportretteerde op tijd nieuw bloed kreeg, overleefde hij of zij. Bloedtransfusie kan het verschil betekenen tussen leven en dood.

Geboren en opnieuw geboren. Door tussenkomst van bloed. Het is een preek van weinig woorden, het Evangelie in een notendop. „Indien Ik het bloed zal zien…”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer