Pinksterkerken in Argentinië groeien
BUENOS AIRES – Alleen al in de maand juli zijn er in Argentinië veertig nieuwe kerken geregistreerd. Tussen 2007 en 2011 waren het er totaal circa 800, schrijft de Argentijnse nieuwsdienst Clarin.com, die recente cijfers uit de Staatscourant van Argentinië analyseerde.
In Argentinië komt er gemiddeld elke dag een protestantse gemeente bij, becijferde Clarin na bestudering van de jongste officiële cijfers. Meestal zijn het pinksterkerken, en in mindere mate baptistenkerken, aldus het bericht. Ruben Proietti, voorzitter van het christelijk verband van protestantse kerken Aciera, zegt in een reactie dat het nogal eens gaat om afsplitsingen van bestaande kerken, hoewel hij echte groei niet uitsluit.
Bij registratie ziet de overheid erop toe of er aan wettelijke vereisten voor kerkstichting wordt voldaan. Aciera hanteert echter een lijst met meer geestelijke criteria, omdat er zich ook groepen en kerkjes aanmelden die zij nauwelijks serieus kan nemen. „Ons verband accepteert geen aanmeldingen van groepen die zeggen protestants te zijn, maar waar het ontbreekt aan deugdelijke vorming of binding aan duidelijke uitgangspunten. Ook accepteren we geen predikanten die zichzelf benoemd hebben”, licht de voorzitter tegenover Clarin toe. De groei van het protestantisme verklaart hij voor een deel hieruit dat de mensen „in deze kerkelijke gemeenten constateren dat ze niet om de tuin worden geleid.”
Volgens een enquête uit 2008 telde Argentinië 9 procent protestanten, van wie 7,9 procent tot een pinksterkerk behoort. Het aantal rooms-katholieken beliep toen 76,5 procent, van wie 20 procent praktiserend.
De protestantse kerken worden door het Latijns-Amerikaanse katholicisme vaak, in navolging van het pauselijk taalgebruik, aangeduid als „sekten.” Een reactie van de Rooms-Katholieke Kerk in Argentinië is ditmaal echter vriendelijker en realistischer getoonzet, blijkt uit het bericht van Clarin. Voor de Rooms-Katholieke Kerk betekent de groei van het protestantisme een uitdaging die uiterst serieus genomen moet worden, zegt pater Pedro Torres, secretaris van de commissie voor oecumene van het episcopaat. „Dit nieuwe religieuze pluralisme vormt op twee manieren een uitdaging. Zowel voor de oecumenische dialoog, die eenheid beoogt, als voor zelfonderzoek binnen de historische (rooms-katholieke, red.) kerken: moet onze levensstijl, met het Evangelie als basis, niet meer in overeenstemming met de waarheid en de liefde zijn?”
Ondanks de groei van het protestantisme blijkt Argentinië in Latijns-Amerika overigens voorop te lopen als het gaat om liberale stellingnames en wetgeving in ethische kwesties.