„Landingsgestel stuiterde achter ons aan”

HILVERSUM – Hij bestuurde als gezagvoerder een Fokker 100 die op 31 juli 1987 op Schiphol door zijn rechter­landingsgestel zakte. Jaap Hofstra (77) kan er achteraf smakelijk om lachen. „Vanuit de verkeerstoren werd ons gemeld dat een stuk landingsgestel inclusief wielen achter ons aan stuiterde.”

31 July 2012 20:12Gewijzigd op 14 November 2020 22:26
LELYSTAD – Jaap Hofstra, in 1987 gezagvoerder van een testvlucht met een Fokker 100 van KLM, wijst bij eenzelfde toestel op Aviodrome Lelystad Airport de plek aan waar het landingsgestel 25 jaar geleden afbrak. Foto RD, Anton Dommerholt
LELYSTAD – Jaap Hofstra, in 1987 gezagvoerder van een testvlucht met een Fokker 100 van KLM, wijst bij eenzelfde toestel op Aviodrome Lelystad Airport de plek aan waar het landingsgestel 25 jaar geleden afbrak. Foto RD, Anton Dommerholt

Het is die vrijdagmiddag met ruim 16 graden verre van zomers. Hofstra heeft als testvlieger van Fokker de opdracht om de maximale belasting van de straal­omkeerders op de motoren van de Fokker 100 te bepalen. Bij veel straalvliegtuigen worden ze gebruikt om af te remmen zodra het toestel bij de landing de grond raakt of bij het maken van een noodstop tijdens de start. Ze zorgen ervoor dat de remmen minder belast worden en dat de remweg korter is.

„We naderden de baan met een gangetje van zo’n 300 kilometer per uur. We maakten de proef vanuit een landing. Bij zo’n proef heb je meer baanlengte over dan wanneer je vanuit stilstand zou moeten starten.” Hofstra voelt een sterke trilling door het toestel gaan die na enkele seconden stopt. „Vanuit de verkeerstoren werd ons gemeld dat een stuk landingsgestel inclusief wielen achter ons aan stuiterde. Naarmate de snelheid afnam, kon ik de rechtervleugel niet meer met de rolroeren omhooghouden. Met de neuswielbesturing en de remmen heb ik geprobeerd de kist op de baan te houden. Dat lukte, maar de rechtervleugel raakte de grond en veegde een serie baanlampen weg.”

Als de Fokker 100 tot stilstand komt, verlaten technici die achter in de Fokker allerlei vluchtgegevens analyseren als eersten het toestel. Vier inzittenden van vliegtuig­motorenfabrikant Rolls-Royce zoeken een veilig heenkomen buiten het vliegtuig. „Ik schaamde me ervoor dat we onder mijn verantwoordelijkheid als gezagvoerder waren gecrasht, juist nu die mensen van Rolls-Royce meevlogen. Ze wilden de vlucht meemaken, omdat de motoren van de Fokker 100 door hen waren ontworpen.” Met een lach: „Later hoorde ik dat ze enigszins geschrokken naar Engeland zijn teruggegaan.”

De gealarmeerde brandweer legt intussen een schuim­deken over de vleugel van het toestel. Er dreigt gevaar van lekkende brandstof. Hofstra moet zich samen met boordwerktuigkundige Chris Kortleve en KLM-vlieger Hessel Benedictus op het kantoor van de luchtvaartpolitie melden. „We hebben daar ons verhaal gedaan. De man vroeg ons naar ons vliegbrevet, maar hij zei zelf al: „Ik denk niet dat u dat bij u heeft”, want we hadden onze oranje vliegoverals aan.”

Hofstra wilde van jongs af aan piloot worden. „Ik heb de luchtgevechten in de oorlog gezien. Ze fascineerden me. Ik werd afgewezen door de Rijksluchtvaartschool en in 1956 begon ik bij de Koninklijke Luchtmacht. Ik vloog met gevechtstoestellen zoals de Meteor, de Thunderstreak, de Starfighter en later, als testvlieger bij Fokker, met de F-16.”

Op 1 februari 1972 gaat hij bij Fokker aan de slag. Eén vliegramp is Hofstra het meest bijgebleven, omdat een collega van de vliegdienst daarbij om het leven kwam. In maart 1993 verongelukt een Fokker 100 van Palair kort na vertrek uit de Macedonische hoofdstad Skopje. Van de 97 inzittenden komen er 83 om. De gezagvoerder is de 49-jarige Peter Bierdrager uit Hilversum. „Ik had de taak om het trieste bericht aan de vrouw van Peter over te brengen.”

Dit is de eerste aflevering in een serie terugblikken op gebeurtenissen die 25 jaar geleden het nieuws haalden.

Klik hier voor de oorspronkelijke artikelen uit de serie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer