Onderwijs & opvoeding

Communiceren met docent via Facebook of Twitter

Vijftig procent van alle leerkrachten heeft belangstelling voor sociale media, 25 procent is ook daadwerkelijk actief. Dat stelt Debby Dacier, senior consultant bij CPS, een landelijke advies organisatie voor het onderwijs. Twee docenten uit het middelbaar onderwijs vertellen hoe zij met sociale media omgaan.

Jacqueline Mulckhuijse
5 June 2012 20:03Gewijzigd op 14 November 2020 21:26
Foto ANP
Foto ANP

Jan-Ary Baaijens (36) is geschiedenisleraar en e-coach op het Calvijn College in Goes.

Wat vindt u van sociale media?

„Sociale media lijken een gat op te vullen dat ontstaat doordat mensen steeds meer tijd achter de computer doorbrengen. Omdat mensen toch in contact willen blijven met hun vrienden en kennissen, doen ze dus meer via sociale media. Maar het contact via sociale media is gedeeltelijk surrogaat. Ik kijk liever iemand in de ogen als ik een sociaal gesprek met hem heb dan dat ik via een beeldscherm communiceer. Het gevoel updates op Facebook en Twitter te missen, brengt onrust. Vooral jongeren hebben daar moeite mee, wat weer zorgt voor extra druk. Ook de beveiliging van sociale media is slecht geregeld. Voor je het weet, liggen je gegevens op straat.”

Wat vindt u van socialemedia-gebruik tussen leerlingen en docenten?

„In veel gevallen vinden leerlingen het maar niets om docenten een kijkje in hun privéleven te geven. Daarnaast kost het bijhouden van sociale media mij heel veel tijd en energie. De vraag is of die inspanningen wat opleveren. Ik heb een Facebookaccount, dat ik uitsluitend voor persoonlijke doeleinden gebruik. Oud-leerlingen die ik interessant vind om te volgen, accepteer ik als vriend. Daar laat ik het bij. Ik ben meer een lezer dan dat ik zelf actief ben.”

Zijn sociale media een bedreiging voor jongeren?

„Dan moet je de vraag beantwoorden of sociale media de reden zijn dat veel jongeren de foute kant op gaan. Ik vermoed van niet. Sociale media zijn onderdeel van een relatief openbaar netwerk, waardoor een zekere controle mogelijk is. In plaats van Facebook en dergelijke als een bedreiging te zien, kun je ook naar de voordelen kijken.”

Wordt de verhouding tussen docent en leerling beïnvloed?

„Als je social media gebruikt, merk je dat vooral in het begin de gezagsrelatie onder druk komt te staan. Dat trekt overigens wel weer bij.”

Zijn er kansen voor het gebruik van Hyves of Facebook tijdens de les?

„Ja, maar technisch wordt het een lastig verhaal. Sociale media zijn niet ontworpen om op een educatieve manier gebruikt te worden. Wat mij betreft horen die thuis in de privésfeer.”

Welke regels heeft het Calvijn College voor de omgang met sociale media?

„Op dit moment wordt er aan een gedragscode voor sociale media gewerkt. Dat is misschien wat laat, omdat diverse docenten en leerlingen al jarenlang sociale media gebruiken. De kern van de gedragscode sociale media moet zijn dat de relatie tussen leerling en docent professioneel blijft.”

Hoe ziet u de toekomst van sociale media?

„Mensen weten steeds beter om te gaan met sociale media, worden voorzichtiger. Ook de mogelijkheid om groepen te maken op Facebook wordt ontdekt. Daar ligt een mogelijkheid om ook leerlingen als ‘vriend’ te hebben.”


Michel van Rijthoven (41) is docent biologie op het Driestar College in Leiden.

Wat vindt u van sociale media?

„Sociale media als ontwikkeling vind ik niet negatief. Het is een leuke manier om contact te maken. Ook kun je op die manier uitdragen waar je voor staat. Het gevaar is dat persoonlijk contact onder sociale media gaat lijden. Verder kun je nooit helemaal natrekken of iets betrouwbaar is. Een persoon kan zich voordoen als iemand anders, zonder dat je daar achter komt. Ook bestaat de kans dat de persoonlijke gegevens die op sociale media te vinden zijn, misbruikt worden.”

Bent u er zelf actief op?

„Ja, ik heb een Hyves- en een Facebookaccount, maar ben actiever op Hyves dan op Facebook. Ik gebruik Hyves om leerlingen te feliciteren, of een compliment te geven als ze iets hebben gewonnen. Leerlingen die mij uitnodigen als vriend, voeg ik toe. Ongeveer één keer per week bekijk ik mijn account. Als een leerling op Hyves een persoonlijk gesprek wil beginnen, ga ik daar niet op in en maak ik duidelijk dat ik op school met hem verder wil praten, face to face. Ik vind het leuk om de andere kant van een leerling te zien, maar het gevaar is dat je zo’n jongere gaat volgen. Dat is bedreigend voor de leerling en ook absoluut niet de bedoeling.”

Wordt de relatie van docent en leerling daardoor beïnvloed?

„Gedeeltelijk, denk ik. Het contact op school heeft nog steeds de grootste invloed op de relatie van docent en leerling, maar contact via sociale media heeft wel een meerwaarde. Leerlingen vinden het fijn om zich gezien te voelen.”

Leert u leerlingen omgaan met sociale media?

„Ik geef biologie, dus daar komen sociale media niet ter sprake. Ook in mijn rol als mentor niet, hoewel ik wel denk dat het goed is om jongeren te leren bewust om te gaan met sociale media. Daar zou wat mij betreft op de basisschool al aandacht aan gegeven mogen worden.”

Ziet u kansen voor het gebruik van Hyves in de les?

„Nee, Hyves heeft voor mij geen educatieve waarde. Het Driestar College heeft verschillende programma’s die in de les gebruikt worden en sociale media lijken mij daar geen aanvulling op.”

Heeft het Driestar College een beleid voor de omgang met sociale media?

„Er is wel een gedragscode, die inhoudt dat sociale media in de privésfeer vallen, maar die staat niet zwart op wit.”

Hoe ziet u de toekomst van sociale media?

„Veel leerlingen stappen over op Facebook. Zelf ben ik er een beetje huiverig voor om die stap te maken, omdat Facebook zo reclamegericht is. Het zou zomaar kunnen dat ik de overstap niet maak en mijn Hyvesaccount daardoor langzaam doodbloedt. Ik weet het nog niet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer