De ‘Vijf’: comfortabel, snel en stilistisch spraakmakend

”BMW maakt rijden geweldig” - sinds jaar en dag hanteert de fabrikant dit statement. Volgens de autoproducent zelf is de nieuwe BMW-5-serie ontwikkeld om de maatstaven te zetten. Het oproepen van hooggespannen verwachtingen is geen kunst, maar het waarmaken ervan wel. Een diepgaand onderzoek naar de werkelijkheid.

22 August 2003 13:17Gewijzigd op 14 November 2020 00:30
BMW-5-serie
BMW-5-serie

BMW is onder aanvoering van hoofdontwerper Chris Bangle nieuwe stilistische wegen ingeslagen. Dat getuigt van moed. De BMW-7 was de eerste BMW nieuwe stijl, en diens stilering viel dan ook meteen ten prooi aan allerlei beschouwingen. Spraakmakend was zijn voorkomen onmiskenbaar. Maar mooi? De nieuwe 5-serie lijkt eenzelfde lot beschoren te zijn, al is de nieuwste loot aan de stam van BMW minder opzienbarend dan zijn grote broer. BMW heeft de ingeslagen stijlroute consequent doorgezet, hoewel iets minder extreem.

De 5-serie is een opvallende verschijning, die zich kenmerkt door concave vlakken en scherpe lijnen. Het is een moderne en progressief ogende wagen, die echter niet de fraaie optische balans heeft van bijvoorbeeld de Z4.

De meningen over de geslaagdheid van het ontwerp lopen dan ook uiteen. Iedereen is het erover eens dat het BMW niet aan moed ontbroken heeft. En vrijwel iedereen is van mening dat de BMW in een donkere kleur het best tot zijn recht komt. De nieuwe ’Vijf’ maakt een krachtige en competente indruk. De waardering voor de auto neemt toe met de tijd dat zijn dimensies op het netvlies inwerken. Op dat punt is hij overigens geenszins uniek.

Stevige slok
BMW levert de nieuwe 5-serie vooralsnog met een drietal motoren, waaronder een 3,0 liter 160 kW/218 pk sterke, direct ingespoten common rail turbodiesel. Voordat eind dit jaar de BMW’s 525i en 545i hun opwachting maken, worden degenen met een hardnekkige voorkeur voor benzine bediend met de 125 kW/170 pk sterke 520i en de beproefde 530i. Deze laatste is de krachtigste van het trio, met een 170 pk/231 kW leverende 3,0 liter zescilinder lijnmotor onder de kap, die naar goede BMW-traditie de achterwielen aandrijft. Daarmee is de 1580 kilogram zware 530i allesbehalve een stakker. Een tijd van 7,1 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 245 km/h spreken in dit verband duidelijke taal.

De auto is daarbij ook nog eens indrukwekkend stil, zodat je keer op keer moet vaststellen dat je ongemerkt de maximumsnelheid royaal hebt overschreden. BMW onderkent dat luxeprobleem en levert de auto dan ook met een voorziening waarmee je elektronisch een snelheidslimiet kan instellen. Dat kan een stevig bedrag aan bekeuringen schelen. En aan brandstof uiteraard, want een beetje doorrijden vraagt een stevige slok. Gemiddeld verstookt de BMW 1 op 8,9, wat eerlijk gezegd nog helemaal niet tegenvalt, maar wel de vraag doet rijzen of je niet beter de nagenoeg even snelle en even dure, maar veel zuinigere BMW 530d kunt aanschaffen.

Veel comfort
BMW maakt rijden nog steeds geweldig. Dat is tijdens de testperiode wel vast komen te staan. Het standaard onderstel voorziet in een heerlijke dosis comfort, waardoor oneffenheden in het wegdek uitstekend aan de waarneming van de inzittenden worden onttrokken. In bochten toont de BMW zich extreem lang neutraal, waarbij de klassieke voordelen van achterwielaandrijving zich manifesteren. De auto stuurt scherp en met veel gevoel.

De fabrikant heeft nog meer comfortsmaken in petto. De auto is optioneel leverbaar met een sportonderstel, dat meer communicatie en minder overhelneigingen biedt. Dat gaat echter wel ten koste van comfort. Revolutionair is dat de nieuwe Vijf leverbaar is met Active Front Steering (AFS). De testwagen was niet met deze voorziening uitgerust, zodat we niet kunnen berichten over de werking in de praktijk. De theorie is echter innovatief genoeg om genoemd te worden. AFS voorziet in een variabele overbrenging van het stuurmechanisme. Dat wordt aangestuurd door een elektromotor en werkt mee bij lage en tegen bij hoge snelheden. Het effect is dat de mate van directheid bij het toenemen van de snelheid afneemt. Dit in tegenstelling tot snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, waarbij de mate van bekrachtiging bij het toenemen van de snelheid afneemt.

Hoewel de nieuwe Vijf over een topklasse onderstel beschikt, zijn er ook zaken in de aandrijflijn die voor verbetering vatbaar zijn. Daartoe behoort de automatische zestraps transmissie, die weliswaar zijdezacht schakelt, maar zo vertraagd op het gaspedaal reageert dat je meer dan eens de mogelijkheid tot manueel schakelen aangrijpt.

Ongezellig interieur
Het interieur van de nieuwe Vijf is al net zo modern en progressief als de buitenzijde. Dat het mooi is, kan betwist worden. Gezellig is het echter in ieder geval niet. Top afgewerkt daarentegen weer wel. Twee overkappingen vallen over het instrumentarium en het beeldscherm waarin de functies van BMW’s iDrive-systeem zijn ondergebracht. BMW introduceerde iDrive in de 7-serie en ontwikkelde voor de 5-serie een verbeterde versie. Belangrijkste wijziging is dat je op elk gewenst moment kunt terugkeren naar het hoofdmenu en niet eerst via een aantal submenu’s, zoals bij de 7-serie. Hierdoor is de gebruiksvriendelijkheid van iDrive aanzienlijk toegenomen, maar optimaal is het nog altijd niet.

Het dashboard van de Vijf lijkt doordacht te zijn ontworpen en ingedeeld, maar de praktijk leert dat je de veelheid aan functionaliteit niet zomaar doorgrondt. Een periode van gewenning dan wel een uitgebreide instructie is daarvoor noodzakelijk. Ben je eenmaal vertrouwd geraakt met de bediening, dan blijkt dat de functietoetsen en diverse hendels zich inderdaad op een logische en doordachte plaats bevinden. Dat het ook beter kan, bewijst Jaguar met het interieur van de nieuwe XJ6, waarin je ogenblikkelijk je weg kunt vinden.

Vermeldenswaardigs is dat BMW later dit jaar een zogenaamd head-up-display gaat leveren, waarbij informatie op de voorruit wordt geprojecteerd.

De Duitse fabrikant levert de Vijf standaard met uitstekend meubilair, dat desgewenst tegen meerprijs vervangen kan worden door werkelijk sublieme comfortzetels. Deze stoelen zijn niet alleen elektrisch verstelbaar maar kenmerken zich onder meer door een rugleuning waarvan boven- en onderzijde separaat verstelbaar zijn en door diverse balgen die een juiste pasvorm garanderen.

De binnenruimte is royaal. Voorin zit je als een vorst en ook achterin kunnen drie volwassenen een prima plek vinden. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter en is daarmee ook fors bemeten.

Parkeersensoren
De BMW-5-serie was al geen goedkope auto en de nieuwe is nog duurder geworden. BMW heeft gelukkig niet verzaakt om de standaarduitrusting op een hoger niveau te brengen. In combinatie met de toepassing van de nieuwste technologische inzichten maakt dat het prijsverschil in ieder geval begrijpelijk. De minimuminvestering die je moet doen om een nieuwe 5-serie te kunnen rijden is 46.750 euro. Voor dat geld is de 520i voorzien van ABS, dynamische stabiliteitscontrole, boordcomputer, cruise control, regensensor, airbags, sidebags, windowbags, automatische airconditioning, elektrische bedienbare ramen, radio/cd-speler en 16-inch lichtmetalen velgen.

Het gros van de kopers zal naar alle verwachting 6075 euro extra uitgeven, om de Vijf in Executive-trim geleverd te krijgen. Metallic lak, alarm, automatische transmissie en parkeersensoren zijn dan standaard. De BMW 530i vraagt een uitgave van 54.500 euro, terwijl voor de 530d een bedrag van 56.350 dient te worden gereserveerd. Het zal ervaringsdeskundigen niet verbazen dat de optielijst lang is en bol staat van de smakelijke maar prijzige meeruitrustingen.

Hoe geweldig maakt de nieuwe BMW-5-serie rijden nu echt? Dat is de grote vraag. Het antwoord kan kort en krachtig zijn: De nieuwe BMW-5-serie is geweldig en maakt de verwachtingen volledig waar. De auto beschikt over een topklasse onderstel dat met behulp van diverse opties verder op de persoonlijke voorkeuren kan worden afgestemd. Verder heeft een aantal innovatieve toepassingen zijn weg naar de nieuwe Vijf gevonden die zeker niet in de categorie eendagsvlinders geschaard kunnen worden. De nieuwe BMW-5-serie is, kortom, zo goed dat de auto inderdaad nieuwe maatstaven zet, evenals zijn voorganger destijds deed. Dat is een knappe prestatie, die BMW eigenlijk ook wel een beetje aan zijn stand verplicht is.

Dat succes dan ook niet zal uitblijven, behoeft nauwelijks betoog. Of je moet de Vijf gewoon echt niet mooi vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer