Economie

Resultaat voorop bij Consumentenautoriteit

DEN HAAG (ANP) - Boetes voor agressieve verkoopdemonstraties tijdens busreisjes en minder klachten over misleidende sms-diensten. De aanpak van de Consumentenautoriteit om snel resultaat te boeken en verdere schade voor consumenten te voorkomen was merkbaar in 2011, stelt directeur Bernadette van Buchem bij de woensdag verschenen terugblik van de toezichthouder.

9 May 2012 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 20:58

Zo werden 112 onderzoeken afgerond naar inbreuk op het consumentenrecht. Aan tien bedrijven werd voor in totaal 1.573.000 euro aan boetes of dwangsommen opgelegd. Ook kregen drie bedrijven een boete van in totaal 630.000 euro voor misleidende en agressieve verkoopdemonstraties tijdens busreisjes.

Van Buchem: „Onze aanpak is resultaatgericht: snel waar dat kan, hard als het moet. Door consumenten assertiever te maken en overtreders te dwingen tot naleving, beperken wij de schade voor consumenten.” Dat consumenten zich zelf ook informeren, blijkt uit de bezoekcijfers van het informatieloket ConsuWijzer. De site had ruim 2,3 miljoen bezoekers en werd net als in 2010 uitgeroepen tot beste overheidswebsite.

Hoewel er dus minder klachten kwamen over misleidende sms-diensten, waardoor iemand die een keertje meedeed aan een tv-spelletje meteen vastzat aan een abonnement, blijft de Consumentenautoriteit de ontwikkelingen op dit gebied in de gaten houden. Ondanks de aangescherpte regels ziet de toezichthouder dat aanbieders nieuwe soorten diensten ontwikkelen.

De Consumentenautoriteit bestond in 2011 vijf jaar. Het is de bedoeling dat de organisatie in 2013 met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en telecomwaakhond Opta samengaat in een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer