Binnenland

Reimerswaal wil discussie over veiliger Westerschelde

Als het aan burgemeester Verbree van de gemeente Reimerswaal ligt, komt er binnen afzienbare tijd een discussie op hoog niveau omtrent de veiligheid op de Westerschelde. De burgemeester reageert hiermee op de tweede aanvaring binnen korte tijd in het Nauw van Bath, dat grenst aan zijn gemeente.

ANP
14 August 2003 08:53Gewijzigd op 14 November 2020 00:29

Voor de Reimerswaalse burgemeester is de maat nu vol. „Er vinden te vaak aanvaringen plaats op de Westerschelde, variërend van kleine tot grote aanvaringen zoals een paar weken geleden en de laatste van woensdagochtend. Het is tot nu toe nog steeds goed afgelopen, maar we willen niet afwachten totdat het een keer goed fout gaat. Voor onze gemeente is nu de grens van wat nog acceptabel is bereikt.”

De burgemeester maakt zich vooral zorgen over de lading van sommige schepen. „We weten niet altijd wat de schepen vervoeren. Bij de aanvaring van woensdagmorgen zou het gaan om twee autoschepen. Na de aanvaring hoorden we pas dat een van de schepen ook gevaarlijke stoffen aan boord had. Ook bij de aanvaring met de Pelican I op 20 juli was niet meteen duidelijk of en welke gevaarlijke stoffen het schip vervoerde.”

Het vervoer van schadelijke stoffen over de Westerschelde is al jaren een strijdpunt tussen Nederland en Vlaanderen. Volgens Vlaanderen is het vervoer van bijvoorbeeld gas- en ammoniaktransporten over de Westerschelde een probleem van Nederland. Nederland daarentegen vindt het een Vlaams probleem omdat door het drukke scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen de kans op een aanvaring met zo’n ammoniaktanker toeneemt.

Zeeland is ook niet zo dol op de ammoniaktransporten. Volgens de Zeeuwse brandweer kunnen er honderden doden vallen bij een ramp met een ammoniaktanker. Daarbij zouden dan Middelburg, Vlissingen, Hansweert, de Kanaalzone en Zeeuws-Vlaanderen getroffen worden. Het idee om snuffelpalen te plaatsen die automatisch de bevolking waarschuwen bij een gasramp, is wegens te hoge kosten in de prullenbak beland. Zeeland houdt het nu op een snelle melding tussen het Schelde Coördinatie Centrum, de scheepvaart en hulpverleners.

Nog een heet hangijzer in Zeeland is de verdieping van de Westerschelde. Volgens een verdrag uit 1839 moeten schepen een vrije doorvaart op de Westerschelde krijgen. België houdt al jaren aan dit verdrag vast en ijvert voor een verdieping van de Westerschelde, zodat ook grotere zeeschepen de haven van Antwerpen kunnen bereiken.

De gemeente Reimerswaal is absoluut tegen een verdieping. Burgemeester Verbree: „Zolang de veiligheid op en langs het water niet gegarandeerd is, moet de vaargeul naar de Antwerpse haven niet verdiept worden. Met een verdieping wordt de natuurlijke status van de Westerschelde aangetast en kan het omliggende gebied te maken krijgen met overstromingen door de golfslag van de grote schepen. Als Antwerpen als haven wil uitbreiden, dan moet het dat maar richting Zeebrugge doen. De Westerschelde is daar niet geschikt voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer