Gastsprekers uit HHK op ontmoetingsdag Bewaar het Pand
WERKENDAM – In het onderzoeken van de Schriften is het eeuwige leven te vinden, aldus de christelijke gereformeerde emeritus predikant ds. M. C. Tanis. „En als Christus de Christus gaat verklaren, zoals bij de Emmaüsgangers, wordt het warm vanbinnen.”
Ds. Tanis sprak zaterdag op de jaarlijkse ontmoetingsdag van de stichting Bewaar het Pand binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken in Werkendam. Tijdens de bijeenkomst stond 1 Korinthe 15 centraal.
Voor het eerst spraken ook twee predikanten uit de Hersteld Hervormde Kerk op de ontmoetingsdag: ds. P. de Vries uit Hardinxveld-Giessendam en ds. D. Zoet uit Ouddorp. Ds. Tanis: „Het is vandaag geen bijzondere dag, wel een verblijdende dag, een dag die broeders en kerken met elkaar verbindt. Niets demonstratiefs, het is naar de Schrift.”
Werkelijkheid
Ds. Tanis sprak over ”Het Schriftbewijs voor de opstanding”. ”De prediking van de opstanding” was het thema waarover ds. De Vries sprak. Ds. J. M. J. Kieviet, predikant te Dordrecht, mediteerde over ”De eersteling”; ds. Zoet over: ”Want Hij moet als Koning heersen”.
In het onderzoeken van de Schriften is het eeuwige leven te vinden, zei ds. Tanis. „Als Christus de Christus gaat verklaren, zoals bij de Emmaüsgangers, wordt het warm vanbinnen. Dat gebeurt in het bijzonder op de zondag, die de roem der dagen is.”
Dat Christus gestorven, begraven en opgewekt is, is voor de emeritus predikant uit Werkendam het centrale thema van de Bijbel. „Gestorven voor onze zonden is geen domper. Het is werkelijkheid, het is naar de Schriften.”
„Wanneer de prediking van de opstanding plaatsvindt, wordt de duivel dubbel actief”, zei ds. De Vries. „Hij verandert zich in een engel des lichts.”
In Korinthe werd de opstanding van Christus uit de dood geloochend. Volgens de hersteld hervormde predikant geloofde men wel in de opstanding, maar dan aan het eind der dagen. „Maar als Christus niet zou zijn opgewekt, was er geen zaligheid, was onze prediking ijdel en ons geloof tevergeefs.”
Op de vraag hoe wij weten dat Christus echt is opgestaan en hoe dat te bewijzen is, moeten we volgens ds. De Vries antwoorden dat het in de Bijbel staat en dat we op dat Godsgetuigenis aankunnen. „Hij komt terug. Bereid je voor op Zijn wederkomst. Je moet weten dat je zonden zijn vergeven en je schuld verzoend is.” De predikant gaf verder aan dat als het gaat om kerkelijk denken begonnen dient te worden met het geloof in de heilige, algemene, christelijke kerk. „Door die hoge muur dringt de satan niet door. Maar in die muur zit een poort. Die poort is Christus. In Hem gaan wij binnen.”
Maar nu
„Maar nu”, staat er in 1 Kor. 15:20, „Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn.” Ds. Kieviet: „Dit ”Maar nu” is het verschil tussen licht en donker, tussen een gesloten hemel en een gescheurde hemel, een leven met God en een leven zonder God, tussen rampzaligheid en gelukzaligheid. Hier scharniert het in het Woord.”
Volgens de Dordtse predikant loopt er een lijn van Romeinen 3 („Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden”) naar het ”Maar nu” in 1 Korinthe 3. „Twee dingen zijn zeker: Christus is echt dood geweest en Hij leeft. Gods kerk heeft een Zaligmaker waarmee de Vader volkomen tevreden is. Dat Hij de Eersteling is geworden van degenen die ontslapen zijn, geeft hoop en perspectief.”
Dat Hij leeft en als Koning moet heersen is de boodschap die we na Pasen mogen brengen, zei ds. Zoet, de laatste spreker. „Er zijn kennelijk nog vijanden die Hij onder Zijn voeten moet leggen. Dat gaat zeker gebeuren. Zij moeten verpletterd worden. Tot die tijd heerst Hij als Koning over Zijn vijanden. De echte bevrijding is een kwestie van tijd. Tussen die beslissingsdag en bevrijdingsdag leeft de kerk.”