Trendwatcher Bakas schrijft boek vol dingen die we al wisten
Een trendwatcher signaleert en duidt belangrijke ontwikkelingen. Een goede trendwatcher is iemand om rekening mee te houden. De populaire Adjiedj Bakas slaagt er met zijn laatste boek niet in die reputatie waar te maken.
Volgens eenzelfde stramien schrijft hij al een tijdje boeken over de toekomst. Bakas verzamelt een team van deskundigen en duikt vervolgens een thema in. Zo schreef hij eerder over de toekomst van geloof, de liefde, werk en de gezondheidszorg en gaat hij zich binnenkort bezighouden met de publieke sector.
Met ”Het einde van de privacy” publiceert hij nu een boek over e-business, internetveiligheid en digitale identiteit. Bakas geeft eerst een vlotte schets van de huidige informatiesamenleving en signaleert vervolgens een zestal ‘megatrends’.
Zo voorziet de trendwatcher dat er naast gratis internet een betaald internet komt en voorspelt hij dat cybercrime groot wordt en de bestrijding ervan veel meer aandacht gaat krijgen. Cloud computing wordt booming en de fysieke en virtuele wereld smelten steeds meer samen.
Voor de leek bevat ”Het einde van de privacy” best nuttige informatie, op een vlotte, laagdrempelige manier geschreven. Heel vernieuwend is het allemaal niet. Je hoopt dat Bakas in zijn laatste hoofdstuk over toekomstscenario’s wél dingen gaat zeggen die we nog niet wisten.
Helaas verzandt de afsluiter van het boek in ongeloofwaardige voorspellingen en vage oneliners. Enkele voorbeelden: „De cloud is niet bestand tegen oorlog. Er komen meer oorlogen en revoluties in de wereld.” En: „Dankzij de net ontdekte neutrino’s kan je straks terugreizen in de tijd en getuige zijn van de eerste kus van je ouders.” Of deze: „De Middeleeuwen keren terug, alleen technisch beter gefaciliteerd.” Juist daar waar je van een trendwatcher toegevoegde waarde verwacht, wordt het allemaal te makkelijk.
Als Bakas zijn lezers vervolgens aanraadt om bij buitenechtelijke escapades de slimme smartphone in te ruilen voor een ouderwets mobiel dat de locaties van hun vrijages niet verraad, dan zakt de moed je definitief in de schoenen. Dit boek voegt inhoudelijk niets toe.
Het glossy uiterlijk –het boek staat vol met nietszeggende marketingplaatjes– helpt ook al niet. Zeker niet als op die plaatjes nogal wat onnodig bloot prijkt. En de talrijke columns van bekendheden in Bakas’ boek zijn net te vaak geen columns, maar advertorials.
Van een trendwatcher verwacht je visie, duiding, scherpe conclusies. Maar ”Het einde van de privacy” herkauwt slechts wat we al wisten en slaat met sommige voorspellingen gewoon de plank mis. Dat is een gemiste kans, want Bakas snijdt met online privacy wel een thema aan dat veel meer aandacht verdient.
Boekgegevens
”Het einde van de privacy. Megatrends e-business, internetveiligheid en digitale identiteit”, door Adjiedj Bakas; uitg. Scriptum, Schiedam, 2012; ISBN 978 90 5594 858 1; 373 blz.; € 22,50.