Kruistocht tegen klimaatscepticisme in klas
BERKELEY – De Amerikaanse atheïste Eugenie Scott, bekend van haar strijd tegen het creationisme, heeft een nieuw „wetenschapsvijandig” denkbeeld aangetroffen op de scholen: het klimaatscepticisme. Dat moet eveneens uit de klas verdwijnen.
Dat stelde deze vooraanstaande wetenschapper woensdag in een interview met tijdschrift NewScientist. De afgelopen jaren heeft Scott zich sterk gemaakt om evolutieonderwijs op scholen verplicht te krijgen. En daarin is ze geslaagd. Ze spant zich nu in om het klimaatsceptische denkbeeld –als zou de opwarming van de aarde andere oorzaken hebben dan de uitstoot van broeikasgassen– van scholen te weren.
Scott krijgt naar eigen zeggen meldingen van leraren die problemen krijgen als ze de klimaatverandering bespreken in hun les, „op dezelfde manier zoals ze onder druk werden gezet rond evolutieonderwijs.”
Ze heeft gehoord dat leerlingen de klas dan verlaten of dat ouders komen klagen op school. „Voor docenten is het dan de gemakkelijkste weg om de klimaatverandering te verzwijgen.”
De Amerikaanse wetenschapper ziet wel mogelijkheden om een wettelijk gebod af te dwingen. „Vijf of zes jaar geleden hebben we kwestie van evolutie en de oorsprong van het leven aangekaart; inmiddels moet op de scholen in alle staten evolutie onderwezen worden, behalve in Louisiana.” Scott is bezig om „munitie te verzamelen” voor leraren die vinden dat de „sterke wetenschappelijke consensus” niet mag worden aangetast.
In haar strijd om het evolutieonderwijs een plek te geven in de klas heeft ze zich met succes beroepen op de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat. Met het klimaatscepticisme gaat dat echter niet lukken, weet Scott. „Dat is niet religieus maar politiek-economisch gemotiveerd en wordt gesteund door kapitaalkrachtige ondernemingen. En er bestaat niet zoiets als een grondwettelijke bescherming tegen slechte wetenschap.”