„Zonder Saab wordt het een stuk saaier op de weg”

TROLHATTAN – Het doek is definitief gevallen. De Zweedse rechtbank sprak maandagavond het faillissement uit over de noodlijdende autofabrikant Saab. „Ik ben er kapot van.” Een klap, ook voor de Nederlandse dealers.

20 December 2011 11:21Gewijzigd op 14 November 2020 18:18
Foto EPA
Foto EPA

Aan een lange reeks pogingen om Saab in de lucht te houden is na bijna twee jaar alsnog een eind gekomen. Topman Victor Muller moest gisteren de handdoek in de ring gooien. „Dit is de zwartste dag in mijn leven. Ik ben er kapot van, maar ook heel erg boos, want dit was niet nodig geweest.”

De flamboyante Muller wilde met de durfovername begin 2010 het legendarische, zeventig jaar oude Zweedse automerk uit de as laten herrijzen. General Motors (GM), voormalig eigenaar van Saab, sprak echter zijn veto uit over de overname door het Chinese Youngman en Pang Da. Het Amerikaanse GM wilde niet dat Saabtechnologie in Chinese handen kwam.

De faillissementsaanvraag komt voor de Nederlandse importeur Kees van den Berg niet helemaal als een verrassing. „Dit is wel heel vervelend. We hebben tussen hoop en vrees geleefd, we hadden gehoopt op een doorstart.”

Bij de 27 Saabdealers pronken nog ongeveer zeventig nieuwe Saabs. Het einde voor Saab komt voor dealer M. A. Scherpenisse uit Oud-Beijerland wel enigszins als een verrassing. „Je ziet het natuurlijk aankomen, maar ik had hier niet op gerekend. Ik had een hoopje dat Muller nog wat uit de hoge hoed zou toveren.”

Scherpenisse is druk bezig zijn klanten de ontwikkelingen uit te leggen. „We hebben een trouwe klantenkring. Ze komen toch even bij je uithuilen. Ze willen horen wat ik ervan vind. Het houdt mij ook erg bezig.”

Hij hoopt ondanks alles op een doorstart. Mocht deze uitblijven, dan zit er niets anders op dan het dealerschap op te geven. „Wij blijven Saabreparateur.” Hij overweegt geen nieuw dealerschap. „Baas in eigen huis zijn is ook wat waard.” Scherpenisse focust op de import van Audi, Mercedes en Jaguar.

De dealer heeft behalve zestig gebruikte Saabs ook nog drie fonkelnieuwe staan: een 9-5 Aero (84.000 euro), een 9-3 station en een 9-3 sedan. De gezamenlijke verkoopwaarde bedraagt een slordige 160.000 euro. „Veel geld.”

Scherpenisse is niet bang de auto’s niet kwijt te raken, zeker niet nu het collector’s items lijken te worden. „Ik ben ervan overtuigd dat ze weggaan. Zo’n 9-5 is net een straaljager. Een sublieme auto vol technologie.”

Saab is volgens hem net even anders. „Als ik negen Japanners op de werf zet zonder wieldoppen en emblemen, kunnen de meesten zo’n auto niet thuisbrengen. Staat er een Saab, dan kan een blinde dat bijna nog zien. Saab is geen blabla-auto. Saab is ingetogen, heeft alles in huis, zonder dat de weelde ervan afstraalt. Het wordt weer een stukje saaier op de weg.”

Ook Automondo in Goes heeft nog drie exemplaren staan: een 9-3x, een 9-5 en een 9-3, met een opgetelde verkoopwaarde van rond de 150.000 euro. Marketing manager Yoni Lammens verwacht de auto’s „absoluut” kwijt te raken.

Potentiële kopers hoeven volgens Lammens niet bang te zijn dat ze straks geen onderdelen meer kunnen krijgen. De onderdelentak, Saab Parts, is buiten het faillissement gebleven. Er rijden 57.000 Saabs in Nederland en wereldwijd 1,5 miljoen. „Omdat er nog zo veel rondrijden, blijft de productie op peil. Al is het natuurlijk geen groeimarkt.” Met de ondergang van Saab verdwijnt volgens hem een „bijzonder, goed oplettend jongetje uit de klas. Een van de laatste merken met een écht afwijkend karakter. Saab is een tikkeltje anders, gedistingeerd en bijzonder. Exclusief, maar met alle elegantie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer