„HGJB betrouwbaar; product wekt soms vervreemding”
APELDOORN – De identiteit van de jongerenorganisatie HGJB is “herkenbaar en betrouwbaar”. De uitwerking van die identiteit is echter niet altijd herkenbaar voor de hele achterban, de hervormd-gereformeerde gemeenten in de Protestantse Kerk in Nederland.
Dat concludeert een klankbordgroep die de achterliggende tijd de vraag heeft besproken of de indentiteit van de HGJB “herkenbaar en betrouwbaar is voor het hele werkveld.” De klankbordgroep doet verslag van zijn onderzoek in het jongste nummer van de Waarheidsvriend, het weekblad van de Gereformeerde Bond, dat donderdag verschijnt.
De aanleiding voor het oprichten van de klankbordgroep is de kritiek van een aantal hervormde gemeenten die zorgen hebben over de theologische uitgangspunten en werkvormen van de HGJB. Zij hebben zich sinds april georganiseerd in het platform Hervormd Jeugdwerk (HJW).
De materialen en activiteiten van de HGJB worden in de achterban verschillend gewaardeerd, meent de klankbordgroep, die toegeeft dat bij “sommige producten” van de jongerenorganisatie de methode en werkvorm “vervreemding” kan wekken bij een deel van de gemeenten. De organisatie werkt volgens de onderzoekers professioneel en inhoudelijk “grotendeels in lijn met de grondslag”. Tegelijk wordt gesteld dat de grondtoon “soms sterker” mag klinken. De herkenbaarheid van de producten van de HGJB staat in sommige gemeenten onder druk. “Vaak gaat het om kledingstijl, muziek- of woordkeus, regelmatig om de constatering dat een onderwerp eenzijdig belicht wordt. Gebrek aan herkenbaarheid beïnvloedt het vertrouwen in de inhoud.”
Een belangrijke factor in het gebrek aan herkenbaarheid zijn, volgens de klankbordgroep, cultuurverschillen binnen de HGJB-achterban. “De HGJB wil daar alert op blijven en zoekt naar balans in het aanbod van vormen, om de aansluiting met die contexten waar de herkenbaarheid van de HGJB onder druk staat te versterken.”
Draagvlak voor de HGJB binnen de hele achterban staat of valt met “legitimatie van verschillende vormen in het aanbod: herkenning in dezelfde grondslag, erkenning van elkaars contexten”, menen de onderzoekers.
In januari bespreekt het HGJB-bestuur de aanbevelingen van de klankbordgroep. Ook blijft de klankbordgroep in gesprek met het HJW. De uitkomsten van het onderzoek zal de HGJB met het HJW delen “met de bedoeling om ook de doelgroep van het HJW in de nabije toekomst te kunnen bedienen.”