Van nerdsite naar website van het jaar
AMSTERDAM (ANP) – Het grote publiek behoort niet tot de dagelijkse bezoekers van tweakers.net, maar dit stond de verkiezing tot Website van het Jaar 2011 niet in de weg.
„Mensen met passie voor techniek”, zo omschrijft hoofdredacteur Wilbert de Vries zijn bezoekers. De consumentenelektronica- en technologiesite heeft 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand en circa 79 miljoen pageviews per maand.
Tweakers.net gold lang als een site voor nerds. Nog steeds vormen IT’ers een belangrijk deel van de doelgroep. „Maar die hebben ook privé interesses”, zegt De Vries. De hoofdredacteur werkte de afgelopen jaren aan een breder platform dat niet alleen ingaat op computertechnologie, maar ook antwoord geeft op vragen over consumentenelektronica. Door ook camera’s, televisies en mobieltjes te beoordelen trekt tweakers.net meer bezoekers zonder IT-achtergrond. Door diep in de materie te duiken komt ook de oorspronkelijke doelgroep nog aan zijn trekken.
De Vries trad aan in de zomer van 2007, nadat de site was overgenomen door VNU Media. Hij zette in op de prijsvergelijking en een journalistieke benadering. „Op de redactie stonden geen telefoons op de bureaus. Aan hoor en wederhoor werd niet gedaan”, aldus De Vries. Dat is nu anders. De redactie - uitgebreid van toen vier naar zestien man nu - levert een continue nieuwsstroom op het gebied van computers en consumentenelektronica. Tweakers.net zag de bezoekerscijfers er fors door groeien. De Vries: „Technologie is niet vies meer, maar steeds toegankelijker.”
De ’Website van het Jaar’ is de publieksprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de eigenaar van de beste website in Nederland. Het publiek beoordeelde zijn favoriet op inhoud, navigatie en ontwerp en kon aangeven in welke mate zij de site zou aanbevelen aan anderen. Op www.websitevanhetjaar.nl.werden ruim 700.000 stemmen uitgebracht.