USG People ziet groei afnemen
ALMERE (ANP) – Uitzendconcern USG People heeft de groei op de uitzendmarkten in de afgelopen maanden zien afnemen en verwacht dat die trend de komende maanden doorzet. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend.
Het moederbedrijf van onder meer Start People en Unique boekte vorig kwartaal een omzet van 853 miljoen euro. Dat was 2 procent meer dan een jaar eerder, maar bijna 30 miljoen euro minder dan analisten hadden voorspeld. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebita) steeg met 1 miljoen euro tot 34 miljoen euro. De nettowinst werd, mede door het wegvallen van een belastingmeevaller, bijna gehalveerd tot 11,7 miljoen euro.
Het uitzendconcern zag vooral de groei van de vraag uit de industrie afnemen. Het wijt die teruggang aan de grote onzekerheid in de economie. „De schuldencrisis en het bezuinigingsbeleid van overheden zorgt ervoor dat het vertrouwen bij ondernemers afneemt en investeringen en bestedingen worden afgeremd”, aldus het bedrijf. USG People deed vanwege alle onzekerheid geen voorspellingen over de ontwikkeling van de winst en omzet.
Door de bezuinigingen van de overheid zag USG People de omzet in Nederland met 1 procent dalen. De opbrengsten vanuit de overheid lagen 11 procent lager dan een jaar eerder, waardoor de groei in de private sector teniet werd gedaan.
In Duitsland liep de omzetgroei door de afzwakkende vraag uit de industrie af tot 2 procent. In Frankrijk namen de opbrengsten afgelopen kwartaal met 11 procent toe.
USG People maakte verder bekend dat de eigen strategie op de schop wordt genomen. De activiteiten van het bedrijf worden ondergebracht in drie divisies (General Staffing, Specialist Staffing en Professional Solutions). Het aantal internationale merken wordt teruggebracht van 20 tot vijf.
De aansturing van het bedrijf vindt vanaf volgend jaar plaats op basis van de merken, in plaats van per land. De nieuwe strategie heeft volgens bestuursvoorzitter Rob Zandbergen geen gevolgen voor het personeel. „Voor 99 procent van de medewerkers verandert er niets, zij krijgen alleen te maken met merkendirecteuren in plaats van landendirecteuren.”
De wijziging is dan ook niet bedoeld om te bezuinigen, stelde Zandbergen. „Het is bedoeld om de winstmarge te vergroten en meer omzet te halen. De beste strategieën uit diverse landen willen we ook in andere landen inzetten.”