Joyce maakt graag een praatje met klanten cadeauwinkel

Wie wil er een rondleiding geven? De glimlach van Joyce spreekt boekdelen. Ze laat graag Gemivaria aan de Voorstraat-West 390 in Dordrecht zien, een cadeauwinkel waar tien mensen met een verstandelijke beperking werken. Als eerste komt het bijbehorende atelier aan bod. Deborah voorziet er stenen vogeltjes van een prijssticker. „Leuk werk”, vindt Joyce.

13 October 2011 19:34Gewijzigd op 14 November 2020 17:08
Cadeauwinkel Gemivari. Foto RD, Anton Dommerholt.
Cadeauwinkel Gemivari. Foto RD, Anton Dommerholt.

Wendy zit aan het andere eind van de lange tafel. Ze plakt stukjes papier op een hartjesballon. „Er komen acht lagen papier-maché omheen. Dan kan er niets met de ballon gebeuren.” Daar blijft het niet bij, vult Joyce aan. „We plakken servetten op de ballon en maken er slierten met knijpertjes aan vast. Kijk, daar is Gabriëlla nu mee bezig. Je kunt bijvoorbeeld kaarten aan die knijpers hangen. Dit product wordt veel verkocht.” „Hier moeten mensen vaak hard om lachen”, vervolgt Joyce. Ze wijst naar wc-rollen waarop afbeeldingen van Delfts blauwe tegeltjes zijn aangebracht. „We doen alleen de buitenkant.”

Enthousiast troont Joyce het bezoek mee naar de winkel om schapen, zeepjes in roze en blauw, stoffen bloemen, beschilderde kikkers, schilderijen en vogelhuisjes te laten zien. Ze vergeet seizoensartikelen zoals beschilderde paddenstoelen en kransen niet. Bijzonder is de geboortetaart, een kunststuk van drie verdiepingen dat van luiers is gemaakt. Zodra een klant binnenstapt, neemt Joyce haar plek achter de kassa in. Als de vrouw wil afrekenen, roept Joyce de hulp van begeleidster Jacqueline in. Om het cadeau in te pakken en om na te gaan of ze goed afrekent.

Gemivaria is onderdeel van de Gemiva-SVG Groep. De cadeauwinkel bestaat twintig jaar. Het assortiment bevat voor een groot deel artikelen die in een van de activiteitencentra van Gemiva-SVG Groep zijn gemaakt. Ook de spullen die uit het eigen atelier afkomstig zijn, liggen in de schappen. „Zeker als iets net klaar is en verkocht wordt, halen we de maakster erbij. Dat versterkt het gevoel zinvol bezig te zijn”, vertelt begeleidster Margot. „Het draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde.”

„Hoeveel kosten die tassen?” wil een nieuwe klant van Joyce weten. „Ze komen uit Kenia en kosten 13,50 mevrouw.” „Ik vind ze heel leuk, maar denk er nog even over na”, reageert de vrouw. „We zijn tot vier uur open”, antwoordt Joyce gevat.

Het is tijd voor koffie. In de pauze valt één ding op: er zitten alleen vrouwen rond de tafel. „We hebben hier achttien jaar een man gehad, maar hij is naar een andere groep vertrokken”, legt Arianne uit. Na de pauze gaan Nanda en Gabriëlla zelfstandig boodschappen doen in de supermarkt. Joyce gaat weer achter de kassa staan.

Margot: „In veel winkels hangt een zakelijke sfeer. Onze medewerkers beginnen vaak een praatje met klanten. Bezoekers waarderen dat.”

Dit is het zevende deel in een serie over werkplekken waar mensen met en zonder verstandelijke beperking elkaar ontmoeten. Over twee weken deel 8.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer