Cultuur & boeken

Lessen van Augustinus voor jongeren

Wat kan iemand die zo’n 1700 jaar geleden leefde jongeren vandaag nog te zeggen hebben? Een tijd zonder mobieltjes, internet en auto’s is op het eerste gezicht niet vergelijkbaar met het leven vandaag. De vragen van toen lijken niet meer de vragen die jongeren nu stellen.

ds. L. Terlouw
21 September 2011 11:09Gewijzigd op 14 November 2020 16:43
Augustinus. Foto Martin Mádl
Augustinus. Foto Martin Mádl

Toch vergissen we ons daarin. Aan de hand van Augustinus’ ”Belijdenissen”, geschreven rond het jaar 400, laat Sijmen Nentjes zien dat veel vragen van toen nog actueel zijn. De auteur kent de vragen van de jongeren van vandaag, omdat hij als schoolmanager verbonden is aan het Hoornbeeck College in Kampen. Ook als ouderling van de gereformeerde gemeente in dezelfde plaats heeft hij veel contact met jongeren.

In voor jongeren begrijpelijke taal geeft hij het leven van Augustinus weer aan de hand van zijn ”Belijdenissen”. In dat boek spreekt Augustinus over de weg die hij gaat door het leven. Hij keert zich af van zijn christelijke opvoeding en van zijn moeder en zoekt antwoorden op de vragen van het leven op andere plaatsen. Augustinus’ jonge leven is, tot droefheid van zijn moeder, niet in overeenstemming met Gods Woord. De Heere brengt echter verandering in zijn leven, zodat zijn wijsheid dienstbaar wordt in Gods Koninkrijk, tot vele eeuwen na zijn dood.

Jammer is dat op bladzijde 20 van het boekje woorden of zinnen zijn weggevallen. Dit doet echter geen afbreuk aan het geheel van de boodschap die het boek wil overbrengen op jongeren. In een twintigtal hoofdstukken valt er steeds vanuit de ”Belijdenissen” licht op het leven van Augustinus. Steeds opnieuw laat de auteur zien hoe de vragen waarmee Augustinus te maken heeft en de manier waarop hij een weg zoekt ook de vragen zijn waarmee jongeren vandaag te maken hebben.

De onverschilligheid van Augustinus in zijn jonge jaren ten opzichte van de kerk en de Bijbel kun je ook vandaag bij jongeren tegenkomen. Het studeren in een grote stad, de verheerlijking van de wetenschap, het meegaan met allerlei wind van leer – op dergelijke punten is er niets nieuws onder de zon.

De moderne media hebben in de 21e eeuw veel aantrekkingskracht, maar destijds bracht het 
amfitheater veel goddeloos vermaak. De macht van het zien was 
ook toen al heel sterk. Kun je aanwezig zijn en tegelijk afwezig zijn? 
Kun je zeggen: Ik kijk wel, maar het doet me niets? Augustinus’ vriend dacht dat het kon, hij dacht de zonde de baas te kunnen blijven. Maar hij verloor, omdat hij 
in het geweldige lawaai zijn ogen opendeed. Hij keek en bleef kijken, hij deed volop met de wereld mee. Vermaak met veel spanning en geweld en sadisme heeft vandaag nog altijd veel aantrekkingskracht. De vermaakindustrie draait volop met onder meer computerspelletjes zonder grenzen.

Jongeren zouden dit boekje zelf ter hand moeten nemen. Verder kunnen catecheten er hun nut mee doen om tijdens de catechisatielessen te laten zien hoe ook Augustinus geworsteld heeft met vragen rond de vrije wil. Helder geeft de schrijver weer wat het belang daarvan was, toen maar ook vandaag.

Termen als ”pelagianisme” en ”semipelagianisme” komen tot leven. Ontroerend is het steeds opnieuw om uit Augustinus’ mond te horen hoe God hem te sterk werd. Zoals de Heere dat toen deed door Zijn Woord en Geest, doet Hij het nog. Ook daarin heeft het boek een boodschap voor jongeren vandaag.


Boekgegevens

Augustinus en jij, leren van de Belijdenissen, Sijmen Nentjes;
uitg. De Banier, Apeldoorn, 2011; ISBN 978 90 336 0930 5; 92 blz.; € 9,95.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer