Telecombedrijven onder vuur om privacy
AMSTERDAM (ANP) – Niet alleen KPN, ook Vodafone en T-Mobile maken in Nederland gebruik van Deep Packet Inspection (DPI)-technologie om het dataverkeer van klanten te analyseren. Deze week ontstond commotie over het gebruik van deze technologie, nadat KPN hierover had gesproken in een presentatie voor investeerders.
Telecomtoezichthouder Opta verklaarde vrijdag dat KPN DPI niet zou moeten inzetten om het dataverkeer van zijn klanten te analyseren. „In onze ogen is het een vergaand instrument”, zei een woordvoerster vrijdag. Er zijn volgens haar alternatieve instrumenten waarmee KPN naar het dataverkeer kan kijken. „DPI is niet nodig.”
KPN verklaarde vrijdag dat uit eigen onderzoek is gebleken dat privacyregels niet geschonden zijn. „Er is niet meegeluisterd en meegekeken bij gesprekken en berichten van klanten”, aldus het telecombedrijf. Wel kijkt KPN sinds november vorig jaar met DPI naar het soort dataverkeer. Zo kan het zien of er gebruik wordt gemaakt van WhatsApp of andere applicaties. Het concern zegt bereid te zijn mee te werken aan een extern onderzoek.
Ook Vodafone en T-Mobile gaven vrijdag toe gebruik te maken van DPI. „De term DPI is erg beladen geworden. Ook wij kijken naar verkeersstromen op het netwerk. Dat doet iedereen om bijvoorbeeld het gebruik bij speciale evenementen of natuurverschijnselen te kunnen managen”, aldus T-Mobile. Het telecombedrijf zei de technologie echter op „een opgerold, hoger niveau” te gebruiken. „We kijken niet inhoudelijk naar het verkeer, alleen naar de stromen.”
Ook Vodafone verklaarde dat DPI al jaren door de industrie wordt gebruikt. Het concern zou hiermee ook kunnen kijken of klanten gebruikmaken van diensten als VoIP (bellen via internet). Zo kan het bedrijf deze diensten voor klanten die niet het juiste abonnement hebben, blokkeren. „Er zijn strenge wetten en regels opgesteld en daar houdt Vodafone zich aan”, aldus het bedrijf.
Of er een extern onderzoek komt naar het gebruik van DPI door telecombedrijven, is onduidelijk. De Opta wijst hiervoor naar het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). „Het sentiment is dat KPN vooral de privacy van klanten aantast. Een onderzoek door het CBP ligt op basis van onze wettelijke bevoegdheden meer voor de hand.” Het CBP wil niet reageren op de oproep.