Japanse auto op Europese leest
Het lijkt erop alsof de Japanners Europa nu pas ontdekken. Net als Toyota onlangs deed bij de introductie van de Avensis, meldt Mazda dat de nieuwe Mazda2 op het Europese vasteland geproduceerd wordt. Het zal dan ook niemand verbazen dat eerst en vooral Europeanen tot de doelgroep gerekend worden. De Mazda2 is nadrukkelijk op Europese leest geschoeid en doet de herinnering aan de Mazda Demio als sneeuw voor de zon verdwijnen.
De Demio heeft in Europa nimmer het succes genoten dat de compacte Japanner in zijn thuisland ten deel viel. Het gemotoriseerde containertje op wielen kenmerkte zich door zijn compacte buitenmaten en relatief veel binnenruimte, waarbij een verstelbare achterbank een opvallende rol speelde. Leuk voor de Japanners, maar Europeanen hadden andere ideeën over smaak. In de Demio’s die je hier zag, werd vooral gereden door senioren die de auto betaald hadden en door jongeren die zich in een gesponsord exemplaar over ’s land wegen spoedden. De vraag of de auto betaald dan wel gesponsord was, hing veelal af van eventuele stickers op de carrosserie.
De Demio kortom had niet veel vrienden in Europa. De nieuwe Mazda2 is een nieuw en naar verwachting beter antwoord op de vraag van de Europese consument. Om te beginnen ziet de auto er opvallend Europees uit. De Mazda2 vertoont duidelijke stijlovereenkomsten met de in Europa goed ontvangen Mazda6, waarbij vooral de frontpartij herkenbaar Mazda is. De achtersteven verwijst wat minder duidelijk naar de familierelatie, maar mag er desalniettemin gewoon zijn. Een spectaculaire verschijning is de Mazda2 evenwel niet geworden. Daarvoor is de styling net even te onopvallend en risicoloos. Maar zit het gros van de consumenten daar ook niet op te wachten?
De Mazda2 is leverbaar met een viertal motoren waarvan er drie benzine consumeren en eentje dieselolie prefereert. Kenners weten dat Mazda sinds jaar en dag onderdeel is van Ford en dat de innige familieband tussen die twee onder andere tot uiting komt in het delen van motoren. De krachtbronnen die voor de Mazda2 beschikbaar zijn, kunnen dan ook aangetroffen worden onder de motorkap van een Ford Fiesta of Fusion. Want dat zijn de twee modellen waarmee de Mazda2 aanzienlijke overeenkomsten heeft. De basis wordt gevormd door een 1,25 liter benzinemotor die goed is voor een maximumvermogen van 59 kW/80 pk. De snelleriken zullen zonder twijfel opteren voor de 74 kW/100 pk sterke 1,6 liter zestienklepper, terwijl veelrijders bediend worden met een 50 kW/68 pk direct ingespoten 1,4 liter commonrail turbodiesel.
Naar verwachting zal het gros van de kopers echter kiezen voor de motor die de wielen van de testauto aandrijft. Dit aggregaat meet een cilinderinhoud van 1,4 liter en is goed voor een maximumvermogen van 59 kW/80 pk bij 5700 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 124 Nm bij 3500 tpm. De 1025 kilogram wegende Japanner komt daarmee fatsoenlijk van zijn plek, maar is niet bepaald een snelle auto. De acceleratie van 0 naar 100 km/h vraagt 13,9 seconden en bij 164 km/h is de pijp helemaal leeg. Dat neemt niet weg dat de auto over voldoende spierballen beschikt om zich door het vaderlandse verkeer heen te boksen. Daarbij is de krachtbron ook nog eens keurig stil en soepel. Het verbruik is met een gemiddelde van 1 op 13,3 oké, maar opvallend zuinig is anders.
De Ford Fiesta wordt hoog aangeslagen vanwege zijn onderstelkwaliteiten, wat betekent dat de verwachtingen ten aanzien van de Mazda2 hooggespannen zijn. In grote lijnen komt het onderstel van de Japanner overeen met dat van de Fiesta, maar Mazda heeft wel naar eigen inzicht aanpassingen uitgevoerd. De wielophanging is uiteraard ongewijzigd gebleven, maar demping en vering zijn bijvoorbeeld aangepast. Het resultaat mag er zijn. De Ford Fiesta maakt indruk met een dynamisch weggedrag. Mazda daarentegen heeft gekozen voor een meer comfortabele afstemming. Het onderstel van de Mazda2 verwerkt oneffenheden in het wegdek effectief, maar beschikt gelukkig ook over een lekker levendig weggedrag.
Kinderwagen
De auto beschikt over een prettige besturing, die niet alleen precies goed bekrachtigd is maar tevens lekker direct reageert. De Japanner helt in bochten iets meer over dan zijn broertje Fiesta en gaat ook wat eerder ondersturen, maar hij blijft goed controleerbaar en dus veilig.
Over een gebrek valt er evenmin iets te klagen. Op het onderdeel weggedrag heeft Mazda zijn zaakjes dan ook prima voor elkaar.
Ook de veiligheid is in orde. Zaken als abs, airbags, sidebags in de voorstoelen en windowbags zijn standaard, en dat is in deze klasse nog altijd geen vanzelfsprekendheid.
De Mazda2 maakt een ruimtelijke indruk, wat vooral te danken is aan de relatieve hoogte van het koetswerk. Hoofdruimte is net als in de Demio in overvloed aanwezig. Voor het overige geldt de Mazda2 ten opzichte van zijn voorganger als een forse stap voorwaarts. Voorin is er meer dan voldoende bewegingsruimte beschikbaar. Achterin is het allemaal een stuk minder. Om de een of andere reden heeft Mazda de 2 niet voorzien van een verschuifbare achterbank zoals in de Demio, zodat je niet langer de keuze hebt tussen beenruimte en bagageruimte.
Voor de bagage is overigens 267 liter achter de achterbankleuning gereserveerd. Dat is netjes, maar niet direct indrukwekkend. Een beetje kinderwagen kan erin, maar dan zit de boel ook meteen vol.
Mazda heeft een interieur ontworpen dat er fris uitziet en dat behoorlijk wat overeenkomsten heeft met de cockpit van de Mazda6, die vorig jaar op de markt kwam. Er is kwistig gebruikgemaakt van aluminiumlook panelen en van de nodige hoeveelheid vrolijke verlichting. Het dashboard oogt modern en is keurig afgewerkt, al zijn de gebruikte materialen niet helemaal je van het. Voor dit segment is een en ander echter ruimschoots voldoende, en over de ergonomie hebben we evenmin veel te klagen.
Spierballen
Het gemonteerde meubilair kan de toets der kritiek goed doorstaan. De voorstoelen zijn lekker stevig vormgegeven en voorzien in een prettige hoeveelheid zijdelings steun. Hoogteverstelling is standaard op de bestuurdersstoel, zodat in combinatie met het verstelbare stuurwiel vrijwel voor iedereen een prettige zitpositie kan worden gecreëerd.
Opbergruimte in de vorm van bakjes en vakjes is ruimschoots voorhanden, zodat het meenemen van een stapeltje fijne cd’s niet betekent dat je het onmisbare grote stratenboek in de auto moet laten rondslingeren.
De Mazda2 is leverbaar in een drietal uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 13.900 euro voor de Mazda2 1.2 Touring. Voor dat bedrag ziet de koper zijn auto standaard uitgerust met de eerder vermelde veiligheidsitems, en ook met zaken als centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, audiosysteem met twee speakers en bediening in het stuurwiel, elektrisch bedienbare voorramen en kaartleeslampjes.
Wie 700 euro meer wil uitgeven, kan de 1.4 Touring aanschaffen; en wie nog eens 1650 euro extra uitgeeft, krijgt de 1.4 Touring, inclusief zaken als elektrisch bedienbare achterramen, airconditioning, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, vier extra speakers en mistlampen in de voorbumper.
Top of the line is de Mazda 1.6 Sportive, die voor 17.995 euro niet alleen verblijdt met extra spierballen, maar die tevens voorzien is van lichtmetalen velgen, sportieve bekleding en een aangepaste sportieve grille. Dieselen is mogelijk vanaf 17.350 euro.
Frisse indruk
De Mazda2 is een aantrekkelijke auto. De in Europa geproduceerde Japanner ziet er niet alleen stukken attractiever uit dan zijn wat suffe voorganger, maar rijdt ook een slag beter. De Mazda2 is een levendig rijdende auto, die bovendien over een aantrekkelijke hoeveelheid binnenruimte beschikt en die ook nog eens een frisse en bijdetijdse indruk maakt.
Wat wil Mazda nog meer? Nou, een beetje minder last van de concurrentie bijvoorbeeld, want auto’s als de Ford Fiesta en de Citroën C3 zijn geduchte tegenstanders. De Mazda2 is zonder twijfel in staat om zijn voorganger in de vergetelheid te doen geraken. Maar of de auto zichzelf onder de aandacht van de grote massa weet te brengen, zal de tijd leren. Met een uitgebreide reclamecampagne doet Mazda zelf er alles aan om dat te bereiken.