Experts prijzen communicatie Alphen
ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) – De optredens van bestuurders en gezagsdrager na de schietpartij in Alphen aan den Rijn waren voorbeeldig. Ook de communicatie vanuit gemeente, politie en justitie verliep lovenswaardig. Dat constateren deskundigen op het gebied van crisiscommunicatie in een artikel dat het blad Binnenlands Bestuur zondag op de website heeft geplaatst.
Hendrieneke Bolhaar, consultant crisiscommunicatie bij bureau Berenschot, noemt de manier waarop gemeente, politie en justitie na het bloedbad naar buiten trad „een best practice-crisiscommunicatie. Iedereen deed wat hij moest doen op het juiste moment, en vanuit zijn eigen expertise”.
Gedragsdeskundige Christine Swankhuisen van Tabula Rasa Consultancy prijst de informatievoorziening rond Alphen in het artikel als „kalm, sterk en geloofwaardig.”
De deskundigen hebben ook veel lof voor de optredens van waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn en hoofdofficier van justitie Kitty Nooy. „Eenhoorn pakte de invoelende, verbindende rol die een burgemeester op zo’n moment moet hebben uitstekend op”, stelt Frank Regtvoort, die overheidspersoneel traint voor dit soort situaties.
Swankhuisen sluit zich daarbij aan. „Eenhoorn bleef feitelijk, betrokken en liet zich niet meeslepen door zijn emoties. Hij maakte zaken niet groter dan ze waren, zeker zo lang hij nog niet precies wist wat er speelde.” Bolhaar prijst het optreden van Kitty Nooy als „sterk en evenwichtig. Je zag dat ze zich bewust is van de nieuwe werkelijkheid die social media creëren. Ze realiseerde zich goed dat het beter is informatie die op straat ligt, niet te weerspreken.”
Regtvoort vond het goed dat Nooy „zo’n open indruk maakte. Ze vertelde wat ze moest vertellen en legde uit waarom ze sommige dingen niet kón vertellen. Veel leden van het Openbaar Ministerie geven in dergelijke situaties helemaal geen commentaar.”