Digitaal pesten vaker gesignaleerd

UTRECHT – Steeds meer docenten kennen leerlingen die slachtoffer zijn van digitaal pesten of ongewenste intimiteiten via internet.

Binnenlandredactie
14 April 2011 12:32Gewijzigd op 14 November 2020 14:32
Foto RD, Sjaak Verboom
Foto RD, Sjaak Verboom

Dat blijkt uit een donderdagmiddag in Utrecht gepresenteerd onderzoek naar mediawijsheid in het onderwijs van het instituut ITS.

Het aandeel leraren dat slachtoffers van digitaal pesten in de klas heeft, groeide vorig jaar ten opzichte van 2009: in het primair onderwijs van 62 naar 72 procent en in het voortgezet onderwijs van 79 naar 91 procent.

„Een belangrijke conclusie uit ons onderzoek is dat docenten hun leerlingen niet veel mediawijzer vinden dan in 2009”, stelt ITS-directeur Jeroen Winkels. Een deel van de leerlingen verwerft thuis te weinig vaardigheden in het omgaan met media. Sommige leerlingen lijken zich ook nog onvoldoende bewust van de risico’s van internet.

Na de presentatie ging prof. dr. Peter Nikken, hoogleraar mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in op de relatie tussen mediaopvoeding en het wereldnieuws. Welke invloed hebben berichten over de tsunami in Japan of de schietpartij in Alphen aan den Rijn op kinderen? „Eigenlijk zou het nieuws standaard het Kijkwijzersymbool voor angst, met de leeftijd 9 jaar, kunnen hanteren. Het is verstandig om jonge kinderen niet zomaar met al het nieuws te confronteren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer