Wegenwacht 65 jaar steun en toeverlaat
DEN HAAG (ANP) – Hoewel auto’s technisch steeds beter worden en minder vaak naar de garage hoeven, zien ze bij de ANWB Wegenwacht nog geen daling van het aantal pechgevallen. „Er zit veel elektronica in de auto. Maar dat kan allemaal kapot”, zegt Rian Vreeburg. Zij is sinds vier jaar directeur van de Wegenwacht. Vrijdag viert deze organisatie haar 65-jarig bestaan met de presentatie van een nieuw voertuig.
De gele wagens van de ANWB Wegenwacht rukken jaarlijks uit voor zo’n 1,3 miljoen pechgevallen. Op nummer 1 met stip staat de lege accu. Sleutel in het contact laten zitten en deur op slot, komt ook vaak voor, evenals de verkeerde brandstof tanken of een lekke band. Wat dat laatste euvel betreft maakt de ANWB zich enige zorgen. Was het reservewiel voorheen standaarduitrusting, tegenwoordig is het een optie. „We zien dat als een volwaardige uitrusting van een auto”, aldus Vreeburg.
„De noodzaak van een pechhulpdienst is nog steeds groot”, weet Vreeburg. Om iedereen die langs de weg stilstaat snel en efficiënt te kunnen helpen, is wel veel inspanning nodig, voegt ze eraan toe.
„Het gaat niet vanzelf. Training van onze mensen is heel belangrijk. Er zitten steeds weer nieuwe dingen in een auto. Dat betekent dat wij ook moeten innoveren”, aldus Vreeburg in haar kamer in het ANWB-hoofdkantoor. Als voorbeeld noemt ze een installatie in de hulpverleningswagen om de fout met verkeerd getankte brandstof te herstellen. „En we lopen in Europa voorop met onze kennis van hybride auto’s. Onze mensen zijn allemaal hierop getraind.”
De Wegenwacht doet meer dan alleen maar storingen verhelpen. Als er ergens een ongeval is, kunnen de medewerkers hulp verlenen. Iedereen heeft een EHBO-diploma. De wegenwacht moet een techneut zijn, maar ook mensenkennis hebben en sociale en communicatieve vaardigheden bezitten. „Het is meer dan een baan in een garage”, aldus Vreeburg.
De Wegenwacht is bezig nieuw personeel te werven. Erg lastig om zo’n hierboven beschreven duizendpoot te vinden is dat niet. „We hebben altijd veel meer aanmeldingen dan dat er plaats is. Wat we wel zien is dat het aantal jongeren dat een technische opleiding volgt, afneemt. Het zal naar verwachting moeilijker worden om technisch geschoolde mensen te vinden”, voorspelt Vreeburg.
Vanaf de oprichting in 1946 had de ANWB Wegenwacht een monopoliepositie. Die werd in 2004 doorbroken toen Route Mobiel zich op de markt meldde. Het is goed om concurrentie te hebben. Het houdt je scherp, reageert Vreeburg. Haar club is nog steeds marktleider.
Om dat te blijven is constante vernieuwing noodzakelijk. Zo heeft de ANWB in Ypenburg een technisch expertise- en innovatiecentrum waar alle kennis in een database is gezet. De medewerkers zelf houden hem up-to-date.
Vrijdag presenteert de ANWB een nieuw model hulpverleningswagen vol met de nieuwste technische snufjes en communicatiemiddelen. Hoe of wat houdt Vreeburg nog even geheim.