MG ZT is sportsedan van het zuiverste water
Decennia geleden opereerde MG onder de vleugels van de Britse automobielmastodont British Leyland als fabrikant van compacte en aansprekende sportwagens. In de jaren tachtig van de vorige eeuw verkwanselde het reeds in verval geraakte British Leyland de merknaam MG door die te koppelen aan wat opgepepte Austin- en Rover-modellen. Pas begin jaren negentig kwam MG opnieuw met eigen modellen op de markt. En tegenwoordig worden ook weer Rovers als MG aan de man gebracht.
De geschiedenis van MG is een roerige. Roemruchte modellen zoals de MG Midget en de MG B die ooit uit de Morris Garages rolden, gelden nog altijd als iconen van de Britse automobielindustrie en zijn dientengevolge als klassieker mateloos populair. British Leyland evenwel bleek in de jaren tachtig een topzware, stramme en ziekelijke moeder die de slag naar moderne productiemethoden niet kon maken en in haar val al haar dochterondernemingen meesleurde.
Jaguar was op de valreep door Ford gered en Rover kon, tezamen met de merknamen MG en Mini, een doorstart maken. Thans is zo ongeveer de gehele Britse automobielindustrie in buitenlandse handen terechtgekomen. Rover werd halverwege de jaren negentig door BMW overgenomen, maar aan dat avontuur kwam een vroegtijdig einde. Momenteel is MG Rover Cars eigendom van de Phoenix Group, maar de geluiden dat de autofabrikant weer in de etalage is gezet, klinken luider en luider.
Kippengaasgrille
De MG ZT is op het eerste gezicht een door een autoveredelaar onder handen genomen Rover 75. Deze statige en stijlvolle auto lijkt ontdaan van alle chromen details en voorzien van kippengaasgrille, spoilers voor en achter en dikke lichtmetalen velgen. Niets is echter minder waar. De merknaam MG staat voor meer dan wat optische ingrepen. Dat neemt overigens niet weg dat de MG een zeer competente indruk maakt.
De auto ziet er breed en gespierd uit, maar zonder ordinair te zijn. De binnenzijde is eveneens aan de sportieve missie aangepast. De houten panelen en de dikke veloursen of lederen bekleding van de Rover 75 hebben plaatsgemaakt voor sportieve decoratiepanelen met metaallook, diepe sportstoelen en alcantarabekleding gecombineerd met leer. Belangrijker is echter dat het onderstel van de auto aanzienlijk is gewijzigd.
Kenmerkt de Rover 75 zich als een comfortabele maar wat bedaagde auto, de MG ZT is een sportsedan van het zuiverste water. Het onderstel is straf geveerd, maar niet zodanig dat de inzittenden oncomfortabel hard vervoerd worden. De wijze waarop het onderstel de bestuurder informeert over de conditie van het wegdek is helemaal top. In combinatie met de nauwkeurige besturingsinstallatie en de uitstekende bekrachtiging maakt dat de MG ZT tot een fantastische auto om in te rijden. De auto voelt veel kleiner aan dat hij in werkelijkheid is en laat zich met groot gemak over een bochtig traject dirigeren.
Onder de motorkap van de MG ZT 135 CDTi ligt een nieuwe direct ingespoten commonrail turbodieselmotor die ook leverbaar is in de Rover 75. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 96 kW/131 pk. De Brit heeft met deze machine onder de motorhuif 11,0 seconden nodig om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken en haalt op verzoek een topsnelheid van 193 km/h.
Bleke indruk
Dat zijn geen verkeerde cijfers, maar gerelateerd aan de onderstelkwaliteiten van de MG maakt deze krachtbron onmiskenbaar een bleke indruk. Voorts reageert de krachtbron niet bijster gretig op via het gaspedaal verstrekte commando’s. Al met al reden genoeg om nog eens goed uit te rekenen of die veelbelovende 140 kW/190 pk sterke 2,5 liter zescilinder benzinemotor niet binnen de budgettaire mogelijkheden past. Zo niet, dan dient u de motorische beperkingen van de MG ZT 135 CDTi gewoon voor lief te nemen. De rest van het aanbod maakt de 35.990 euro die MG voor deze auto wil ontvangen meer dan goed.