Kerk & religie

„Bijbelvertelling kan niet zonder toepassing”

Horen er toepassingen bij een bijbelvertelling? Zondagsschoolleider A. C. Teeuw vindt van wel. Dit in tegenstelling tot grote vertellers als Van de Hulst en Anne de Vries. Naar hun visie moet het verhaal zo voor zichzelf spreken dat toepassingen er indirect in verweven zijn.

Van een medewerker
26 May 2003 10:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:20

Teeuw pleit voor directe toepassingen, zo zei hij zaterdag in Nijkerk tijdens de jaarvergadering van de hervormde zondagsscholenbond op gereformeerde grondslag.

Bij de toepassing wordt volgens Teeuw de boodschap bewust uit het verhaal getild en met klem aan het hart van het kind gelegd. De dringende en klemmende oproepen uit de Bijbel zijn in de kinderbijbels naar zijn mening ook te veel afgezwakt tot wensen.

De jaarvergadering van de hervormde zondagsscholenbond had als thema: ”De toepassing in de vertelling… maar hoe?” In zijn referaat, getiteld ”Hebt gij dit alles verstaan?” noemde Teeuw, zondagsschoolleider in Berkenwoude, drie argumenten om te kiezen voor een directe toepassing bij de zondagsschoolvertelling. Allereerst heeft Jezus Zelf daarin het voorbeeld gegeven. Ten tweede is het volgens Teeuw „in onze tijd met die hyperactieve kinderen zonder veel concentratievermogen” noodzakelijk de boodschap te ordenen en toe te passen. Ten derde is de bijbelvertelling niet vrijblijvend, maar een boodschap van dood én leven, waarbij een sterke aandrang gepast is.

Teeuw laakte het gebruik van „een preekje achteraf.” Hij gaf vervolgens aan hoe het dan wel moet. Een goede voorbereiding is heel belangrijk. „Het blijft een gouden regel dat de boodschap eerst door het hart van de zondagsschoolwerker moet gaan, wil deze het hart van de kinderen raken.” Teeuw raadde aan eerst door bijbelstudie de kerngedachte van het schriftgedeelte te vatten. Zondagsschoolleiders kunnen ook de belangstelling van de kinderen prikkelen door, voorafgaand aan het verhaal, vragen te stellen.

In het openingswoord van voorzitter ds. M. B van den Akker stond de vraag uit Matthéüs 13:5 centraal: „Hebt gij dit alles verstaan?” Deze vraag past volgens de predikant ook in de situatie van het zondagsschoolwerk. Het uitwerpen van het visnet gebeurt in de prediking, maar ook in de vertelling op de zondagsschool. „De primaire taak van de zondagsschool is en blijft het vertellen van Gods Woord. De vraag of de kinderen het echt hebben verstaan, moet aan de orde worden gesteld. Pas als de kinderen worden weggetrokken uit de macht van de zonde en bij de Heiland der wereld terechtkomen, dan pas blijkt dat ze het verstaan hebben.”

Tijdens de jaarvergadering werd de actie ”Wij lezen, zij lezen” afgesloten. De opbrengst gaat dit jaar naar stichting Hulp Oost-Europa (HOE). De bureaumanager van HOE, A. Lichtendonk, maakte bekend dat de actie 23.728 euro had opgebracht en dat het totaalbedrag naar verwachting 25.000 euro zal bedragen. In samenwerking met een Hongaarstalige uitgeverij kan HOE door deze actie een boek over Michiel de Ruyter en een boek met verhalen over weeskinderen laten verschijnen. De nieuwe actie met het thema ”Samen Bijbel lezen” zal bestemd zijn voor een project van de GZB in Cambodja. Een Engelstalige kinderbijbel zal worden vertaald en uitgegeven in de taal van de Khmer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer