Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo automaat: Volume in stijl
Opel heeft er bij de nieuwe Astra Sports Tourer bewust voor gekozen een deel van de forse lengte in te zetten voor meer elegantie in de vormgeving.
Extra ruimte en meer flexibiliteit verklaren de grote populariteit van stationwagons, vooral bij zakelijke gebruikers met een gezin. Hoe groter zo’n auto, hoe meer ruimte er kan worden geboden. Wat ruimteaanbod betreft sloeg de bestaande Astra stationwagon al bepaald geen slecht figuur, maar de behoorlijk hoekige carrosserie kon wel een oppepper gebruiken. Een grotere lengte geeft de auto ook visueel meer body.
Elegant is de nieuwe Astra Sports Tourer zonder twijfel. Met zijn enorme lengte van 4,70 meter is de auto de middenklasse ontgroeid. Er is duidelijk gekeken naar de vormgeving van de grotere Insignia, Opels eerste model van de huidige generatie.
De vleugelvorm in de flanken loopt bij de Astra precies andersom. De voorkant van de ST is, zoals gebruikelijk, gelijk aan de hatchback. Op subtiele wijze wordt er chroom toegepast om de Astra een rijke uitstraling te geven, een materiaal dat bij een witte auto net wat minder opvalt. De dakrails vormen een ander subtiel detail. Deze zijn zichtbaar, maar niet overheersend in de dakrand opgenomen.
Wie kiest voor het uitrustingsniveau Sport krijgt standaard 18 inch lichtmetalen wielen, en dat is fors. Toch is het Opel gelukt om onder dit testexemplaar wielen van nog een maatje groter te plaatsen. Uiteraard vullen die fraai de openingen in de spatborden en verhogen het sportieve karakter.
De daklijn van de auto is hoog gehouden tot aan de achterklep, terwijl de ruiten al eerder omlaag lopen om een meer dynamische uitstraling te geven. Opel geeft de ruimtelijke Astra een diep uitgesneden achterklep mee die netjes opengaat tot op de laadvloer.
Bij de Astra hatchback kan de achterbank niet volledig vlak gelegd worden. De Sports Tourer kent die mogelijkheid wel, zodat optimaal van de binnenruimte kan worden geprofiteerd. Het bagagevolume groeit daarmee van een behoorlijk ruime 500 naar maximaal 1550 liter. Een flinke inhoud, maar ondanks zijn lengte is de Astra hier geen voorloper in het segment. De achterbank kan in delen worden neergeklapt met behulp van de twee hendels direct achter de klep. In de flanken zijn extra opbergruimtes geplaatst. Ook zijn er rails leverbaar waarin diverse accessoires kunnen worden gehaakt.
Alhoewel het formaat anders doet vermoeden, komt de Astra hatchback qua ruimteaanbod niet verder dan het middenklassesegment. De Sports Tourer heeft een identieke wielbasis en scoort alleen beter qua hoofdruimte. Voorin is er gelukkig volop ruimte voor gebruikers van een zeer uiteenlopend postuur. De Sportuitvoering heeft opgeleukte standaardstoelen die beter instelbaar zijn en zo goed ondersteunen dat ze een goedkeuring dragen van een Duitse vereniging van herniapatiënten. Deze zetels weten absoluut te overtuigen. Eevn overtuigend is de Astra waar het gaat om de vormgeving en afwerking van het dashboard. Zelfs waar harde kunststoffen worden toegepast, zijn die nauwelijks als zodanig herkenbaar.
De 1,6 liter turbo benzinemotor staat aan de top met een vermogen van 180 pk en een koppel van 230 Nm tussen 2200 en 5400 toeren per minuut. De souplesse die hieruit spreekt, combineert prima met de zestraps automaat. De bak laat in het schakelgedrag geen steken vallen, terwijl juist de traction control bij snel wegrijden op een natte ondergrond even bedenktijd nodig heeft.
Vlot presteren kost de motor geen enkele moeite. Er is een top mogelijk van 210 km/u en de acceleratie naar 100 vraagt 9,5 seconden geduld. De versie met automaat doet hierbij nauwelijks onder voor dezelfde auto met handgeschakelde zesbak. Over het brandstofverbruik van een dergelijk krachtige turbomotor met automaat hoeft niemand zich illusies te maken. Het gemiddelde blijft in de praktijk net op of onder de 1 op 10.
De Astra blijkt in deze uitgave beslist niet te stug, ondanks de grote 19 inch wielen en de op de turbomotor afgestemde wielophanging. De relatief lange wielbasis vormt daar een van de redenen voor. De besturing voelt eveneens prettig aan, zodat het totaalgevoel van de auto de middenklasse wel ontgroeit. De Astra beschikt over een meer dan uitstekend onderstel. Wie nog meer wil, laat optioneel elektronisch geregelde dempers monteren, die behalve de automatische stand ook een sportievere of juist een comfortabele afstemming kennen.
Betaalbaar instappen kan bij de Opel Astra ST vanaf 20.095 euro (100 pk 1,4 liter benzine). Dat betekent dat de meerprijs voor de Sports Tourer 850 euro bedraagt. De 1.6 Turbo Sport is de duurste benzineversie voor 28.895 euro met zesbak en 30.895 euro als automaat.
Opel Astra ST 1.6 Turbo automaat
- volume Het gaat bij stationwagons vooral om het volume dat in een dergelijk model extra beschikbaar is. Met een variatie van 500 tot 1550 liter slaat de Opel Astra ST beslist geen slecht figuur, maar zijn enorme lengte wekt ten onrechte de verwachting dat de auto alle soortgenoten overtreft.
+/- motor De 1,6 liter turbomotor is een vlotte machine met een flink vermogen en een heerlijk koppel. Wat dat betreft een uitstekende machine om te worden gecombineerd met een automaat. Daarbij moet de koper wel genoegen nemen met een niet al te bescheiden brandstofverbruik.
+/- vormgeving De lengte van de Opel Astra zorgt vooral voor een extra elegante vormgeving, die lichtjes neigt naar die van de nog grotere Opel Insignia. Een nadeel van zo veel auto is natuurlijk dat een parkeerplek snel te klein zal zijn.
+ interieur Opel heeft een fraai dashboard voor de Astra ontworpen met grappige sfeerverlichten en diverse metaalkleurige details. Diverse delen zijn gemaakt van harde kunststoffen, die echter niet in negatieve zin opvallen.
++ onderstel Opel levert de Astra op een van de fijnste onderstellen die op dit moment verkrijgbaar zijn. Door de herintroductie van de Wattstangen gecombineerd met de tegenwoordige kennis van zaken combineert de auto sportiviteit met comfort.
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 9,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 op 10,2
CO2-uitstoot 174 g/km