Lexus RX300 is op Amerikaanse leest geschoeid

Het houdt maar niet op. De ene nieuwe SUV is nog maar nauwelijks op de weg te zien of de volgende nieuweling maakt alweer zijn opwachting. Thans valt de nieuwe Lexus RX300 die eer te beurt. Alweer voor de tweede keer trouwens, want de nieuweling heeft in tegenstelling tot de meeste andere debutanten een voorganger.

Arno Witvliet
16 May 2003 20:06Gewijzigd op 14 November 2020 00:19

De eerste generatie Lexus RX300 had er al een aantal jaartjes aan gene zijde van de grote plas opzitten alvorens de Sports Utility Vehicle (SUV) van Toyota’s premium brand Lexus de oversteek naar het Europese vasteland mocht maken. In tegenstelling tot Europa, waar het topklassesegment gedomineerd wordt door Audi, Mercedes-Benz, BMW en Jaguar en waar Lexus slechts een bescheiden rol speelt, is het merk in de Verenigde Staten uiterst succesvol.

Onderscheidingen
Vooral de indrukwekkende reeks aan onderscheidingen die het merk in allerlei onderzoeken naar kwaliteit en betrouwbaarheid ten deel vielen, hebben het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de producten van Lexus een enorme impuls gegeven. De Amerikaanse markt is voor Lexus dan ook stukken belangrijker dan het afzetgebied in Europa. Niet voor niets presenteerde Lexus de nieuwe RX300 dan ook voor het eerst op de autotentoonstelling van Detroit in januari van dit jaar.

Onder de motorkap van de Japanner huist een dwarsgeplaatste 3,0 liter zescilinder benzinemotor, die dankzij diverse verbeteringen in de nieuweling een maximumvermogen levert van 150 kW/204 pk. De viertraps automaat heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe vijftraps automatische transmissie met sequentiële schakelmogelijkheid. De krachtigere aandrijfbron in combinatie met andere banden en een verbeterde stroomlijn zorgen ervoor dat de topsnelheid toegenomen is van 180 km/h naar 200 km/h terwijl het verbruik volgens Lexus met 6 procent is gereduceerd.

Voorts beschikt de kersverse Lexus RX300 over een aantal innovatieve items als de elektrisch bedienbare achterklep, die met een druk op de knop naar boven of naar beneden scharniert, LED-achterlichten die tien keer sneller oplichten dan conventionele koplampen, waardoor achteropkomend verkeer tot 6 meter reactietijd kan winnen, een achteruitrijcamera, alsmede luchtvering, waarmee de Japanner optioneel kan worden uitgerust.

Een eerste kennismaking met de Lexus maakt duidelijk dat ook de tweede generatie RX300 op Amerikaanse leest geschoeid is. Het onderstel is overduidelijk afgestemd op comfort. Naar Europese maatstaven voelt de auto dan ook wat deinerig aan. De carrosserie helt in bochten wat meer dan gemiddeld over, maar onzeker is de auto geenszins.

Knieairbag
Opvallend is verder dat de relatief kleine draaicirkel van de eerste generatie ook op de tweede editie van toepassing is en dat de nieuweling net als zijn voorganger compacter aanvoelt dan zijn buitenmaten doen vermoeden. De krachtbron is een goede partij voor de Lexus, zeker wanneer het relatief gunstige wagengewicht in acht genomen wordt. Overigens meldt Lexus dat de RX300 over twee jaar beschikbaar komt met een dieselmotor.

De nieuwe Lexus RX300 is standaard voorzien van talloze veiligheidsvoorzieningen als ABS, vehicle stability control (VSC), traction control, brake assist, airbags, sidebags, windowbags en een knieairbag voor de bestuurder. De prijzen beginnen bij 57.700 euro voor de RX300. Vanaf 63.900 euro levert Lexus de RX300 Executive, die standaard onder andere beschikt over lederen bekleding en elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen met geheugen.

Top of the line is de RX300 President, die voor 74.700 euro is verrijkt met luchtvering, een Mark Levinson audiosysteem, Intelligent Adaptive Front Lighting System (AFS) en een DVD navigatiesysteem met achteruitrijcamera. De nieuwe Lexus RX 300 staat vanaf 26 mei bij de dealer in de showroom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer