Japanse autoverkopen in 2010 weer gestegen
TOKIO (ANP/AFP) – De autoverkopen in Japan zijn in 2010 met 10,6 procent gestegen. Dat heeft brancheorganisatie Japanese Automobile Dealers Association woensdag bekendgemaakt. De zes jaren voor 2010 was er steeds sprake van een daling.
In totaal werden er 3,23 miljoen nieuwe auto’s, bedrijfswagens en bussen verkocht, vergeleken met 2,92 miljoen een jaar eerder. De toename was vooral te danken aan subsidieprogramma’s van de overheid om de verkoop van ‘groene’ auto’s te stimuleren.
In de laatste maanden van het jaar kwam daar behoorlijk de klad in, omdat die programma’s in september waren afgelopen. In december namen de verkopen zelfs met 28,3 procent af tot 179.666 stuks, de vierde maandelijkse daling op rij.
De stijging over het afgelopen jaar komt voor een belangrijk deel op het conto van Toyota’s hybride model Prius. Daarvan werden er meer dan 315.000 aan de man gebracht. De Prius, een hybride auto met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor, is al meer dan anderhalf jaar de best verkochte auto in Japan.
Toyota, de nummer één in Japan, verkocht vorig jaar 1,53 miljoen auto’s op de thuismarkt, 13,8 procent meer vergeleken met 2009. Nissan bezette de tweede plek met bijna 500.000 verkopen, op de voet gevolgd door Honda met bijna 487.000.
Het aflopen van de subsidies voor energiezuinige auto’s betekende een terugslag voor Japanse autofabrikanten, die het door de dure yen toch al moeilijk hadden. De dure munt maakt Japanse producten als auto’s en consumentenelektronica minder concurrerend.