Aanschaf auto via internet slaat niet aan
Ruim twee op de vijf automobilisten zeggen hun autodealer trouw te blijven bij de aanschaf van een nieuwe auto, ondanks de mogelijkheid om via internet informatie in te winnen over auto’s en ook daadwerkelijk een auto te bestellen.
Vooral het persoonlijk contact met de dealer en het inwinnen van advies bij de dealer worden hierbij vaak als argument genoemd. Ruim een kwart (28 procent, in 2000 25 procent) van de automobilisten denkt dat het bestellen van auto’s via internet zo’n vaart niet zal lopen en dat nog lange tijd een auto alleen bij een dealer kan worden besteld. Eén op de zeven (15 procent, in 2000 16 procent) vertrouwt het kopen van een auto via internet niet: er zijn geen garanties en de betaling is volgens hen onveilig.
Internet vormt daarmee (nog) geen alternatief voor de dealer en een meerderheid van de automobilisten zal gewoon zijn auto bij de dealer blijven bestellen. Dit blijkt uit een onderzoek naar de positie van de dealer in het licht van de huidige it-ontwikkelingen dat enquêtebureau TNS NIPO onlangs heeft afgerond. In totaal zijn 1263 automobilisten geïnterviewd over de positie van de autodealer in het licht van recente it-ontwikkelingen.
Voorzover men internet gebruikt bij de aanschaf van een nieuwe auto, blijft dit gebruik beperkt tot het inwinnen van informatie over verschillende merken en typen -40 procent van de automobilisten ziet internet hiervoor als een geschikt instrument, in 2000 nog 44 procent-, en het maken van prijsvergelijkingen - eveneens door 40 procent genoemd, in 2000 nog door 46 procent. Voorzien van deze kennis gaat men vervolgens toch naar de dealer voor het bestellen van de auto.
In vergelijking met de vorige meting liggen de gegeven antwoorden nu echter op een duidelijk lager niveau. Ook wat betreft het inwinnen van informatie in het kader van de aanschaf van een nieuwe auto, lijkt internet over zijn hoogtepunt heen.