EMG breidt digitaal productaanbod verder uit

APELDOORN – Met de dinsdag gelanceerde e-paper applicatie voor de iPad breidt de Erdee Media Groep zijn digitale productaanbod verder uit.

1 December 2010 10:56Gewijzigd op 14 November 2020 12:43
De nieuwe e-paper app van het RD op de iPad. Foto RD, Anton Dommerholt
De nieuwe e-paper app van het RD op de iPad. Foto RD, Anton Dommerholt

Een bewuste keuze, stelt EMG-directeur ir. B. Visser. Steeds meer mensen lezen het nieuws via mobiele kanalen als smartphones en tablet-pc’s, merkt hij. „Voor een bepaald deel van onze doelgroep is dit een goed alternatief voor een papieren abonnement. We zetten daarom bewust in op het aanbieden van onze content via verschillende kanalen, om zo veel mogelijk lezers te bereiken.”

De nieuwe e-paper app, sinds dinsdag gratis te downloaden in de App Store van Apple, biedt abonnees de mogelijkheid de digitale versie van de krant te lezen op de iPad, maar ook op de iPhone en de iPod touch. De e-paper heeft dezelfde opmaak als de papieren krant. De app is ook voor niet-abonnees toegankelijk. Zij betalen 79 eurocent per losse editie.

Visser heeft hoge verwachtingen van de iPad-applicatie. „Je kunt nu op een heel ontspannen manier de krant digitaal op de bank lezen. De iPad zit qua formaat tussen een mobieltje en een computer in en is dus erg handzaam. Deze applicatie stelt ons in staat onze unieke content op een op de toekomst toegesneden manier te brengen.”

Erdee Media Groep biedt behalve de nieuwe e-paper app al enige tijd een nieuwsapplicatie aan voor de iPhone. Daarnaast wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwsgerelateerde app voor de iPad. Visser: „Deze zal vooral inspelen op de technische mogelijkheden van de iPad. De e-paper app bevat min of meer statische content: de inhoud van het papieren RD. Hoewel in de toekomst artikelen in de e-paper voorzien kunnen worden van updates, is het niet zo dynamisch als een website. De nieuwe iPad app combineert de snelheid en actualiteit van het web met een sterke nadruk op eigen, onderscheidende content als achtergronden, analyses en duiding bij het nieuws.”

Adverteren via de iPad staat nog in de kinderschoenen, weet Visser. „We moeten onze adverteerders echt mee zien te nemen. Bij de seculiere adverteerders zie je dat er al veel animo is, ook mondiaal. De Amerikaanse krant USA Today verdiende bijvoorbeeld met advertentie-inkomsten binnen drie maanden de kosten van het ontwikkelen van zijn applicatie terug. Ook bij de consument zien we de bereidheid om voor deze toepassing te betalen.”

Vooralsnog is de reeks apps alleen beschikbaar voor het iOS-platform van Apple, maar EMG werkt hard aan applicaties voor andere mobiele besturingssystemen, zoals het door Google uitgebrachte Android. Wanneer deze applicaties beschikbaar komen kan Visser nog niet zeggen.

De snelle opkomst van tablet-pc’s heeft inmiddels tal van kranten doen besluiten apps te ontwikkelen. Opvallend is dat het hierbij vooral gaat om applicaties waarmee papieren edities digitaal zijn te lezen. Speciaal voor de tablet ontwikkelde apps zijn er nog nauwelijks.

In Nederland hebben naast het Reformatorisch Dagblad onder meer NRC, nrc.next, Het Financieele Dagblad en De Telegraaf e-paper apps uitgebracht. Nrc.next werkt momenteel, net als het RD, aan een applicatie die vanuit het medium tablet-pc is ontwikkeld. Ook tijdschriften als Elsevier en Autoweek zijn beschikbaar op de iPad.

Onlangs kondigde het uitgeefconcern News Corp aan samen met Appletopman Steve Jobs te werken aan een iPad-krant. De krant, alleen te bekijken op een tablet-pc, moet in januari in de digitale schappen liggen.

News Corpbaas Rupert Murdoch, eigenaar van kranten als The Times en de Wall Street Journal, zou met de iPad-krant willen bewijzen dat consumenten wel degelijk bereid zijn te betalen voor onlinejournalistiek.

Recent onderzoek wijst uit dat iPad-gebruikers hun tablet vooral gebruiken voor het lezen van nieuws. Daarmee zou het apparaat bij uitstek geschikt zijn als platform voor kranten en tijdschriften. In het derde kwartaal van dit jaar werden wereldwijd meer dan 4,4 miljoen tablet-pc’s verkocht. Apple, dat zijn iPad in april lanceerde, heeft 95 procent van de markt in handen. Talloze concurrenten brengen inmiddels eigen modellen op de markt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer